Nettsteder ender opp med lommerusk fra million-annonsør

Nettavisen kan sitte igjen med rundt 110.000 kroner etter at Base2Buy og Bjørnar T. Andersen (bildet) okkuperte svært gode annonseplasser i fjor. - Det er slett ikke sikkert vi er fornøyd med det, sier Nettavisens salgsdirektør Søren Eriksen.

I dag ble det kjent at Visma tilbyr 875.000 kroner for restene av selskapet Base2Buy.

Base2Buy hadde en portal som skulle selge kontorrekvisita over nettet, men i fjor sommer måtte gründer og administrerende direktør Bjørnar T. Andersen innse at selskapet ikke greide å betjene gjelden de hadde opparbeidet seg etter massiv internettannonsering.

Løsningen ble å gi kreditorene tilbud om å få aksjer i selskapet i bytte for at de ikke krevde Base2Buy for annonsepenger.

Andersen sier til digi.no i dag at alle kreditorene gikk med på denne løsningen. Blant eierne, som hadde investert i e-handelsselskap, finner vi selskap som Orkla, Gambak og Varner. Etter tilbudet ble akseptert i fjor sommer, ble også Nettavisen, SOL, FINN og digitoday en del av eierlisten.

Orkla ASA forble største aksjonær med 14 prosent av aksjene og vil sitte igjen med smuler hvis kjøpet går gjennom. Nettavisen endte opp som nest største aksjonær med 13 prosent og vil ha tapt mange hundre tusen hvis budet blir akseptert av minst 90 prosent av aksjonærene.

Det skal være brukt 40 millioner kroner for å bygge opp e-handelsselskapet, og alle aksjonærene sitter igjen med små summer.

- Situasjonen med kreditorene løste seg i fjor etter at vi ikke kunne betale for annonsekampanjene. Siden har vi overlevd som rent konsulentfirma med fire ansatte. Vi har drevet fornuftig til og med i sommer, men så ble det tomt for oppdrag. Derfor var dette den beste løsningen vi fant, sier Andersen til digi.no.

Budet fra Visma er altså betinget av 90 prosent aksept. 69,7 prosent har allerede akseptert, ifølge en børsmelding fra Visma. Planen til kjøperen er å integrere elementer fra Base2Buys programvare i Vismas standardiserte e-handelsprodukter.

Det vil kun være én ansatt som blir med over, 'en teknisk ressurs', ifølge Andersen.

Salgsdirektør Søren Eriksen er én av dem som sitter igjen med en liten sum etter fjoråret:

- Hva vi gjør med denne saken i ettertid, blir en vurderingssak. Håndteringsmåten i forkant, som var personavhengig fra Base2Buy sin side, opplevde vi som halvveis uærlig og i beste fall uprofesjonell, sier Eriksen som mener de skulle ha fått beskjed om betalingsproblemene mye tidligere.

Eriksen sier at de ikke har fått en konkret henvendelse fra Base2Buy om den nye utviklingen i forbindelse med det aktuelle Visma-kjøpet av aksjer. Hvis ikke Nettavisen godtar budet fra Visma, kan de blokkere salget.

- Vi vil uansett ikke bruke veldig lang tid på denne saken. Det er penger vi i utgangspunktet mer eller mindre har avskrevet. Spørsmålet er om vi synes drøyt 100.000 kroner er en god løsning. De fikk forsiden og mange attraktive plasser da de annonserte hos oss i fjor. Vi sitter igjen med en flau smak i munnen etter at vi har blitt behandlet som vi har, sier Sørensen.

Bjørnar T. Andersen har denne kommentaren til kritikken fra Eriksen:

- Det var den gang en saklig uenighet. Det han sier medfører dessuten ikke riktighet, Vi har vært ydmyke i forhold til situasjonen, men disse kommentarene blir som å kaste opp en gammel historie, mener Andersen.

For Nettavisen og reklamefinansierte nettsteder er spørsmålet om de selv har delvis skyld i slike problemer.

- Er norske nettsteder mer rammet av useriøse aktører og annonsører enn andre? I sommer var det et mediebyrå som lurte dere på en annonsekampanje som aldri ble betalt for?

- De du nevner der, er to av i alt tre som vi har hatt i de fem årene jeg har jobbet her, sier Eriksen.

Flere kjente nettaktører, blant dem Nettavisen, TV 2 Interaktiv, VG.no og DinSide lot seg lure til å inngå annonseavtaler med 'Medhjelperen' i sommer. På vegne av nettannonsører rykket Medhjelperen inn annonser til en verdi av tre-fire millioner kroner i norske nettaviser, men ingen av avisene har fått betaling for annonsene.

Les saken her:


Nettavisen er blant dem som har gått til anmeldelse.

- Det er stor forskjell på denne saken sammenliknet med Base2Buy. Mens Base2Buy burde sagt fra mye før, er den andre saken rett og slett spekulativ svindel, hvor Medhjelperen aldri hadde tenkt å betale, sier Eriksen.

- Svindelsaken nå i sommer glapp gjennom på grunn av ferieavvikling. Vanligvis sjekker vi nøye og ber om forskudd når det er en ny annonsør vi er usikre på. Mitt inntrykk og erfaring fra andre bransjer er at de har langt større problemer med useriøse aktører i mediesammenheng enn det vi har, hevder Eriksen.

Til toppen