Nettsteder krever like mye som butikker

Å sette opp et nettsted kan best sammenlignes med å åpne en ny butikk. Selskapenes nettsatsinger har derfor utviklet seg fra å være markedsføring til å bli en del av forretningsstrategien, sier Jonas Rahmn i Icon Medialab AB.

- En åpning av et nettsted kommer til å få så store effekter for et selskap, at det kan best sammenlignes med å åpne en ny butikk eller å bygge opp en ny avdeling, sier Jonas Rahmn i Icon Medialab til digi.

Det svenske selskapet har derfor stadig mer utviklet seg fra å være et produksjonsselskap for nettsteder, til å bli et kompetansesenter for Internett. Tidligere var virksomheten sentrert rundt utvikling av hjemmesider, intranettløsninger og multimediaproduksjon, men fler og fler kunder etterspør nå andre tjenester fra selskapet.

- Stadig mer av arbeidet vårt går på å rådgi selskapet i hva som skjer lengre fremme. Vi bygger derfor opp et fjerde kompetanseområde innenfor forretnigsstrategi og ledelse, sier Rahmn.

Den tradisjonelle konflikten mellom produksjonsbyråer og reklamebyråene har også blitt mindre i takt med denne utviklingen. Selv sier Rahmn at han aldri har sett noen konflikt her.

For å lykkes på Internett, vil det derimot bli viktig å kunne koble satsingen på Internett sammen med profilering i de tradisjonelle kanalene, mener han. Skal dette lykkes er kundene avhengig av et godt samabeid mellom reklamebyrået og kompetansebyrået.

- Reklamebyrået kjenner selskapets profil best, og vi vil ikke være noe reklamebyrå. Vi kaller oss en fulltjenesteleverandør for Internett. Samtidig som vi skreddersyr vår kompetanse i forhold til Internett, ser vi det som stadig viktigere at denne kompetansen er bredest mulig. Uten denne kompetansen, vil våre kunder tape i kampen om oppmerksomhet på Internett.

Til toppen