I følge Making Waves' undersøkelse er det bare 5 av Norges 50 største nettsteder som oppfyller minstekravene til universell utforming.

Nettstedet ditt bryter snart loven

Kun fem av Norges 50 mest besøkte nettsteder oppfyller minstekravene til universell utforming, hevder Christoffer Arendt Aune i Making Waves.

DEBATT: Vi vet at du og din virksomhet er opptatt av å ha en sterk profil på miljø og integrering. Samtidig diskriminerer mange uten å vite det sine egne kunder ved å tilby digitale løsninger med elendig brukskvalitet. I sommer trådte den nye forskriften om universell utforming av IKT-løsninger i kraft.

Mer skjer på nett

Stadig flere varer og tjenester tilbys digitalt, og de fysiske kanalene bygges ned eller avvikles. Derfor er det viktigere enn noen gang at så mange som mulig får tilgang til digitale løsninger selv om de har nedsatt syn eller førlighet, er fremmedspråklige eller vokste opp under Krigen. Dagens webteknologi har innebygget støtte for mange former for tilrettelegging, men likevel blir store grupper mennesker forhindret i å kjøpe varer, bestille reiser, betale regninger og lese nyheter i Norge.

De nye lovpålagte kravene forsøker å bøte på dette, og gjelder både for nye nettsteder og dersom man gjør større endringer eller oppdateringer på sitt eksisterende nettsted. Meldingen er klar: Mange vil om kort tid bli lovbrytere dersom ikke trenden snur.

Frykt for straff er imidlertid ikke grunnen til at loven om universell utforming bør følges:

Christoffer Arendt Aune er interaksjonsdesigner utdannet ved NTNU. Han jobber i Making Waves og er ekspert på tilgjengelighet og universell utforming.
Christoffer Arendt Aune er interaksjonsdesigner utdannet ved NTNU. Han jobber i Making Waves og er ekspert på tilgjengelighet og universell utforming.

Universell utforming = hensynsfulle omgivelser for alle

Tenk deg at du står på en togstasjon i et fremmed land. Du har tung koffert, du kan ikke språket og du er sliten, desorientert og døgnvill etter en lang reise. Du går rundt og leter etter riktig perrong, men skiltingen er dårlig, og uforståelige høyttalermeldinger utbasuneres på gresk eller kinesisk.

Omgivelsene har med andre ord stilt krav til deg som du ikke lever opp til.

Loven er der for å forhindre slike situasjoner, og for å legge til rette slik at vi alle får gjort det vi skal. Dette kalles universell utforming, og handler om at omgivelsene våre, enten det er bygninger, produkter eller digitale tjenester, skal være tilpasset alle mennesker. Dette betyr at alle skal kunne gå inn «hovedinngangen» uten å måtte ty til rullestolramper eller andre spesialløsninger dersom man triller på en barnevogn, har med en tung koffert eller bruker rullestol.

Universell utforming i en digital verden

Universell utforming som designfilosofi er ment å komme alle til gode, også på nettet. De nye kravene skal gjøre så mange som mulig i stand til å bruke digitale tjenester. Mange av kravene er dessuten ganske selvfølgelige, som å ha lik hovedmeny fra side til side, og lenker som peker dit de lover. Men forskriften utfordrer også til å sikte høyere:

Test på deg selv. Hva skjer hvis du kobler ut musen? Kan du fortsatt bestille den flyreisen? Og enda mer utfordrende: Hva skjer om du slår av skjermen? Det finnes hjelpemidler som likevel lar deg navigere på et nettsted, og den nye forskriften forplikter oss til å sørge for at dette fungerer.

9 av 10 er ikke gode nok, og vi er en av dem

Making Waves har altså undersøkt om minstekravene til universell utforming følges på 50 av landets største nettsteder.

Kun 5 av 50 følger loven. I 2014 er godt syn og førlighet i armene dessverre fremdeles en forutsetning for å bestille hotellrom på de største norske hotellkjedenes nettsider. De beste prisene er dessuten ofte kun tilgjengelige på nettet.

Nå kaster jeg sten i glasshus: Våre egne nettsider har store mangler når det kommer til tilgjengelighet. For eksempel er vår rosa profilfarge vanskelig å lese på hvit bakgrunn, og overskriftene på mange av sidene er bilder uten alternative tekster.

Vi må også ta på oss noe av skylden for at bookingløsningen på SAS.no ikke er mulig å bruke for mange med nedsatt funksjonsevne. Det er riktignok ganske lenge siden vi designet den løsningen, men det er likevel pinlig. Vårt arbeid på VisitNorway.no og Regjeringen.no er bedre, men hva hindrer oss i å levere godt hver gang?

Mitt inntrykk er at mye har stått på enkeltpersoners kunnskap og innsatsvilje, både hos oss og hos kundene. Som de fleste i bransjen må vi bygge kultur for å skape universelt utformede løsninger på en solid og repeterbar måte.

De eneste fem nettstedene som oppfyller minimumskravene er

Hva kan du gjøre i dag?

Du kommer langt med sunn fornuft og litt medfølelse. Om du ikke klarer å oppfylle alle tilgjengelighetskravene med én gang, er dette det viktigste å huske på. Sett deg inn i hvordan brukerne dine har det, for du kan ikke anta at alle har tid eller overskudd til å sette seg inn i akkurat din løsning.

Det betyr imidlertid ikke at folk flest er dumme. De har det bare travelt, og de tilbringer mesteparten av sin tid på nettet et annet sted enn hos deg.

Sammen med rett innstilling kan du ta med deg følgende 5 råd for bedre tilgjengelighet:

  1. Bruk testverktøy: Test nettstedet på online verktøy som webaim.org og checkmycolours.com.
  2. Test på deg selv og andre: Koble fra musen og bruk kun tastatur. Last ned en gratis skjermleser som for eksempel Thunder og forsøk å navigere uten skjerm.
  3. Jobb med innhold: Bruk enkelt språk og vær tydelig. Ikke glem de alternative bildetekstene. Jobb med å forbedre det gamle innholdet litt etter litt, og start med de sidene som er mest besøkt.
  4. Gjør tekniske forbedringer: Begynn med det som er lettest å fikse, som for eksempel at HTML-koden skal være bugfri og riktig strukturert. Prioriter deretter det du mener gir størst gevinst i forhold til den innsatsen som kreves.
  5. Ikke stopp: Universell utforming krever kontinuerlig innsats med gjentatt testing og inkrementelle forbedringer. Se det som en kontinuerlig oppgave, et ideal å strekke seg etter.

Og du gjør ikke bare en tjeneste for landets 130.000 blinde og svaksynte. Bildebeskrivelser, riktig skrevet kode og god struktur gjør nettstedet lettere å finne via Google. Videoinnhold blir brukbart også på steder der folk ikke kan spille av lyd. Universell utforming gir deg med andre ord mulighet til å nå ut til et større publikum. Dette er lønnsomt.

Nytt nettsted? Dette må du tenke på

Dersom du skal være med på utviklingen av et nytt nettsted er det viktig å sette seg inn i hva universell utforming innebærer allerede før prosjektet starter.

Universell utforming trenger ikke koste så mye ekstra dersom det er en faktor fra starten av prosjektet. Det kan imidlertid ende opp med å koste mye dersom man må gå tilbake og gjøre endringer etter lansering.

Hearts and minds

Man kan ikke bygge en sak for tilgjengelighet kun basert på jus og rasjonelle økonomiske argumenter. For å endre holdninger og inspirere norske virksomheter til å bidra til et mer inkluderende samfunn må vi se på rett og galt i et større perspektiv. En god gjerning bør lønne seg både på lang og kort sikt. Følelser og pragmatisme. «Hearts and minds».

De lovpålagte kravene er der for å gjøre skjæringspunktet mellom mennesker og maskiner mykere for alle. Om du så er ung, gammel, uerfaren, fremmedspråklig, trøtt eller bare litt utenfor målgruppen, skal du ikke få dette slengt i ansiktet. De digitale hindringene som ligger der i dag er ikke er et resultat av onde hensikter, men snarere ubetenksom uvitenhet. Likevel er de destruktive og dessuten unødvendige med dagens teknologi.

Det trenger ikke å være veldig vanskelig eller spesielt dyrt å rydde dem av veien. Universell utforming handler nemlig først og fremst om å være litt grei.

Innlegget er opprinnelig publisert på Making Waves' blogg.

Les også: Klaget inn Altinn for lovbrudd, men tapte.

Til toppen