Nettstedet er en forestilling som må sikres

- Stadig flere nordmenn skjønner at nettstedet er en forestilling som må sikres, sier Wasim Zayed i Mercury Interactive som får fem årsverk i Norge fra september.

Mercury Interactive leverer programvare og tjenester for å teste nettsteders funksjonalitet og belastningsevne, og for å overvåke hvordan de i praksis oppleves av brukerne. Selskapet har hatt fast representant i Norge siden februar i fjor. Zayed trådte til som daglig leder for norgeskontoret i våres, og har ansatt tre medarbeidere til, slik at han får fem årsverk å rutte med fra september. I tillegg kan han friste kunder med en felles helpdesk for Mercurys nordiske kunder, lokalisert til Sverige.

- Mercury satser sterkt på Norden, understreker Zayed. - Til sammen blir det 30 årsverk fordelt på Sverige, Norge og Danmark.

Selskapet har de siste årene profilert seg stadig sterkere som en leverandør av verktøy og tjenester for "web performance management".

- Det ligger mer i ordet "performance" enn bare ytelse. Det er snakk om å sikre at forestillingen som nettstedet tilbyr brukeren, fungerer i alle ledd som den skal. Du kan ikke risikere å miste e-kunder fordi det er flere av dem enn systemet kan betjene.

De første store norske kundene er på plass. Kreditkassen bruker Mercury-verktøy til å teste belastningsevnen til sin nettbank, DnB gjør det samme med sitt system for aksjehandel.

- Overvåkningsbiten tar litt lenger tid, men det vil komme, forsikrer Zayed.

Siden januar kan belastningstesting og overvåkning leveres som tjeneste over web.

- Vi har satt sammen en pakke som gjør at kunder slipper å bruke egne ressurser på å kjøpe, installere og kjøre spesialisert programvare. I stedet kan man henvende seg direkte til oss, si i fra hva man ønsker å teste, og så få all testingen utført over nettet. Resultatene er like detaljerte som om man hadde utført testingen selv. Overvåkning av nettstedet over web betyr at du varsles straks det er nødvendig med tiltak på grunn av overbelastning eller andre feil. Konseptet er i tråd med gjeldende ideer om at organisasjoner skal fokusere på det de kan. Vi har over 100 kunder på dette i verden, hvorav et par i Sverige, og regner med å få de første norske i løpet av forholdsvis kort tid.

Les mer om verktøyene til Mercury Interactive:


Ny sjef i Mercury Interactive
Virkelighetsnære tester kneler nesten alle nettsteder
Gratisprogram tester e-butikker
Nettbutikk? Herfra til evigheten er det åtte sekunder
Reglementert testing kunne avverget E-Trade-sammenbrudd

Til toppen