Ifølge en ny undersøkelse publisert av NetValue forrige torsdag, er det lite som tyder på at konjunkturnedgangen har ført til økt skepsis mot elektronisk handel - snarere tvert imot. NetValue har målt hjemmesurfernes adferd på nettet, og konkluderer med at stadig flere går inn på nettsider som krever an sikker nettforbindelse.
Dette, konkluderer NetValue, tyder på økt netthandel, fordi en sikker nettforbindelse som regel opprettes når konfidensiell informasjon, typisk konto- og kredittkortopplysninger, skal utveksles online.
- Antallet hjemmebrukere som benytter sikre nettforbindelser til e-handelsnettsteder, økte med over en halv million i sommer - fra 4,41 millioner unike brukere i mai til 4,96 millioner unike brukere i august, skriver NetValue på sine britiske nettsider.
47,5 prosent av britiske nettsurfere som var innom et e-handelsnettsted i august etablerte en sikker forbindelse, hevder NetValue, og viser til at tilsvarende tall for franske, spanske og tyske nettbrukere er henholdsvis 41,8 prosent, 33,5 prosent og 28,7 prosent.
Ikke uventet er det nettbutikken Amazon som er det mest besøkte ehandelsedomenet blant briter, fulgt av tesco.com, lastminute.com, argos.co.uk, jungle.com, comet.co.uk, expedia.co.uk, bonzi.com og britannia-music.co.uk. Det vil m.a.o. si nettsteder som inkluderer musikk, litteratur, reiser, programvare, maskinvare og generelle detaljistforretninger (klær, elektrisk utstyr osv.).