New Media Science bygger elektronisk motorvei

I samarbeid med Norkring bygger New Media Science det som kan bli fremtidens motorvei for datakringkasting.

- Vi mener vi har gjort noe jævlig lurt, som ingen har skjønt betydningen av ennå, sa administrerende direktør Erling Maartmann-Moe i New Media Science under en presentasjon av det nye selskapet Medianett AS tirsdag.

Selskapet ble etablert i oktober av Norkring og New Media Science, som har eierandeler på henholdsvis 70 og 30 prosent. Med utgangspunkt i sendenettet til NRK og TV 2, et sendenett som eies av Norkring, skal Medianett kringkaste data.

- Dette er en datakanal som nesten ingen har skjønt betydningen av. Med utgangspunkt i dette nettet kan vi sette opp lystavler langs Lysakerveien og kringkaste forsiden av VG, vi kan kjøre boardskampanjer eller distribuere store datamengder til lukkede grupper i nettet.

Norkring har lenge driftet informasjonssystemet til kommisjonærene i Norsk Rikstoto. I morgen settes det også i gang et prøveprosjekt for distribusjon av informasjon til Norsk Tippings kommisjonærer gjennom det nye datanettet. Det vil bli vist høyoppløselig grafikk på noen av kommisjonærenes TV-apparater, og testperioden foregår i november og desember.

- Det er viktig å merke seg at dette nye nettet er adresserbart selv om det er kringkasting, sa Maartmann-Moe. Som eksempler på hva dette ville bety i praksis, nevnte han at alle kommisjonærer i et gitt område kan få informasjon om at lottovinneren har kjøpt vinnerloddet i området. En hjemmebruker vil med det nye systemet kunne abonnere på elektroniske aviser som ligger ferdig nedlastet når vedkommende skrur på fjernsynsboksen om morgenen.

Ettersom Norkring allerede eier sendenettet, er investeringsbehovet i sendenettet nærmest null for selskapet, sier markedsdirektør Gunnar Sørensen i Norkring til digi.no.

- Det vil først og fremst bli en del kostnader på mottakersiden. Men hvis dette tar av, så mener vi dette vil bli svært lønnsomt.

Det mente også bransjeanalytikere digi.no snakket med etter tirsdagens presentasjon. New Media Science kan her sitte på en tredjedel av det som kan bli en av de mest interessante kommunikasjonsveiene om noen år, var den generelle reaksjonen etter presentasjonen..

Til toppen