New Media Science vraker annonseguide

Etter knapt halvannet års drift, legger New Media Science ned sin høyprofilerte annonsesatsing på web. - Media Online er ikke strategisk satsing for NMS, sier administrerende direktør Erling Maartmann-Moe om tjenesten han i dag betegner som "en marginal satsing".

"Tjenesten vil bli utvidet i løpet av høsten". Dette kan du i dag lese på New Media Science annonseguide Media Online.

Sannheten er en ganske annen.

Annonse-satsingen til web-utviklingsselskapet New Media Science (NMS), Media Online, slo helt feil og ble gravlagt 1. juli i år - etter å ha vært på lufta knapt halvannet år.

New Media Science hadde, til tross for begrensede ressurser, store forhåpninger til at Media Online skulle bli et sted hvor annonsører kunne samles, ikke minst for å tilegne seg kunnskap om nye medier. NMS var av den oppfatning at tradisjonelle mediebyråer og medierådgiverne generelt ignorerte nettet som annonsekanal blant annet på grunn av manglende interesse og kunnskap.

I startfasen ble det også sagt at Media Online skulle være med å dra i gang annonsering på Internett. Blant annet skulle det skapes et nettsted med oversikt over annonsesteder på nettet.

At satsingen nå blir lagt ned, vil likevel ikke administrerende direktør Erling Maartmann-Moe kalle en fallitterklæring.

- Dette er på ingen måte en fallitterklæring. Dette har vært lite satsingsområde med kun én ansatt, og det er tre grunner til at vi legger ned denne avdelingen: For det første har vi ikke fått ordentlig økonomi på avdelingen, for det andre har vi følt at den tradisjonelle reklamebransjen har jobbet mot oss og ikke vært innstilt på å samarbeide. For det tredje er ikke Media Online strategisk satsing for NMS, sier Maartmann-Moe.

- Så dette kan vel kalles en feilsatsing?

-Hvis annonsemarkedet hadde utviklet seg slik alle trodde, ville dette gått bra. Det vil være å overdrive å kalle dette en feilsatsing, sier han.

Tonje S. Wollen ble hentet inn fra Aller-gruppen for ett år siden for å styre det hun selv kalte NMS' satsing på formidling og medierådgivning for nettannonsering. Hun lovte tidlig blant annet et opplegg med andre nordiske aktører (se egen relatert sak i høyre margen).

Det er forbundet med noe usikkerhet hvor hun nå skal jobbe.

- Mediebyråene har ikke vært helt begeistret for vår satsing på dette området, for å si det mildt. Vi hadde håpet at det skulle være mulig å samarbeide, men medieformidlerne har satt foten helt ned. Det ble som kampen mellom musa og elefanten, noe som er helt latterlig. Mediebyråenes innstilling har vært medvirkende til vår beslutning, vi skjønte at vi måtte drive helt alene og i tillegg jobbe mot mediebyråene, sier Maartmann-Moe.

- Hvilke signaler sender dere ut i markedet nå?

- Jeg tror ikke vi sender ut noen overraskende signaler. Alle vet at annonsemarkedet er tregere enn forventet. Vi heller sikkert litt bensin på det bålet. Men dette er nok ikke overraskende, siden satsingen vår på dette området har vært marginal. Dette er ikke et negativt signal om Internett generelt. Hvis vi hadde trodd at annonsemarkedet på Internett kom til å ta av innen to år og at denne satsingen var strategisk for oss, er det klart vi hadde satset videre på dette, sier Maartmann-Moe.

Nå vil fokus bli rettet mot områder som defineres innenfor kjernesatsingen.

- Vi vil fokusere strammere på hovedutviklingsområdet og produktutvikling av produkter som Eye One og Kim, sier Maartmann-Moe.

Til toppen