New York Times går over streken?

New York Times, som lenge har vært kjent som en bastion for journalistisk integritet, åpner for en helt ny kobling mellom redaksjonelt innhold og annonser.

Den nye inntektsmodellen hos New York Times forventes å skape debatt under torsdagens Online News Summit, skriver ZDNet News Channel.

Fra oktober vil New York Times lenke sine bokanmeldelser direkte til bokhandleren Barnes & Nobles nettsted. Om en bok selges gjennom lenkingen, vil New York Times motta provisjoner av salget. Hvor stor denne provisjonen er, vil ingen av partene opplyse, men flere redaktører mener at New York Times med denne modellen har krysset den viktige grensen mellom redaksjonelt innhold og annonser.

- Avisen har laget en kobling til et kommersielt selskap en fast del av hver enkelt anmeldelse. Om du leser en anmeldelse på papir som ender med "du kan kjøpe denne boken hos Barnes & Noble, ring dette nummeret", ville du da kalle det kobling? Helvete, ja!, sier Internett-analytikeren Vin Crosbie til ZDNN.

Martin Nisenholtz, som kom fra reklamebyrået Ogilvy & Mather til stillingen som leder for New York Times´ nettsted og arkitekten bak koblingen, er ikke enig.

- Andre nettsteder kan kompromittere seg selv. Vi vil legge ned nettstedet hvis det skjer. Her i New York Times vil vi aldri kompromisse med vår journalistiske etikk.

Niesenholtz sier at leserne kjenner igjen journalistisk integritet, og at de kan skille mellom annonsørenes innhold og objektivt nyhetsinnhold. Han får likevel motbør fra Crosbie, som mener at avtalen med Barnes & Noble kan bli en modell for de over 3.000 avisene som ligger på nettet.

- Dessverre er New York Times en modell for andre mediebedrifter. Det er det som gjør denne parodien så trist for bransjen, sier han.

Andre analytikere påpeker at bannerannonser ikke vil kunne betale for de store mediebedriftenes nettsatsinger. De mener at det er i transaksjoner pengene ligger, og da må også mediebedriftene være der. Spørsmålet er bare om det som er godt for lommeboken nødvendigvis er godt for journalistikken. Flere journalister mener at koblingsavtaler som den mellom New York Times har inngått vil gjøre det vanskeligere for leserne å skille mellom annonser og redaksjonelt innhold, og dermed tro at Barnes & Noble er anbefalt av avisen.

- Våre brukere, lesere og seere er mye smartere enn folk tror. De vet hvilke mediebedrifter som prostituerer seg, enten det er et magasin som bare omtaler annonsører eller en avis som dekker annonser bak redaksjonelt innhold. De fleste nyhetsorganisasjoner skjønner at troverdighet er hjørnesteinen i deres bedrift og vil ikke gjøre noe for å sette denne på spill, sier analytikeren Peter Zollman.

Til toppen