New York Times-gruppen kjøper norsk publiseringssystem

Mediegruppen bak den kjente avisen New York Times har kjøpt et norskutviklet publiseringssystem for å drive 13 lokale internettaviser i USA.

Det er Publicus-systemet til det dansk-norske selskapet Saxotech som vil bli benyttet av en virksomhet i The New York Times Company.

Det er 13 av de mindre dagsavisene som skal bruke Publicus som i sin tid ble utviklet av det lille Skien-selskapet Telemark Info-Media. Det norske selskapet, som hadde Orkla Media som majoritetseier, skiftet etter hvert navn til WebPlan og fusjonerte med danske Saxotech for knapt ett år siden.

Aksjonærene i WebPlan fikk 40 prosent av de nyfusjonerte selskapet som fikk hovedkvarter i Aalborg i Danmark. WebPlan-gründer Erlend Viddal er nå i USA for å selge inn Publicus i det amerikanske markedet.

Saxotech har allerede Washington Times som kunde når det gjelder sitt content-management-system, det vil si et system som styrer hele den redaksjonelle prosessen, enten det er stoff fra papirredaksjonen eller produksjon i Internett-redaksjonen. I januar i år kjøpte også Dagens Næringsliv management-systemet fra Saxotech, men det er altså online-publiseringssystemet Publicus som Viddal & Co har greid å selge inn til amerikanerne.

Kontrakten kan regnes som et gjennombrudd, siden selskapet kun har hatt en håndfull amerikanske kunder tidligere. Likevel skal ikke de store avisene i mediegruppen til New York Times, det vil størrelser som New York Times og Boston Globe, ta systemet i bruk.

Det gjelder disse 13 lokal- og regionalavisene:

1. TimesDaily (Florence, AL)
2. The Gadsden Times (Gadsden, AL)
3. The Tuscaloosa News (Tuscaloosa, AL)
4. The Gainesville Sun (Gainesville, FL)
5. The Ledger (Lakeland, FL)
6. Star-Banner (Ocala, FL)
7. Sarasota Herald-Tribune (Sarasota, FL)
8. The Daily Comet (Thibodaux, LA)
9. The Courier (Houma, LA)
10. Times-News (Hendersonville, NC)
11. The Dispatch (Lexington, NC)
12. Wilmington Morning Star (Wilmington, NC)
13. Herald-Journal (Spartanburg, SC)

Ifølge en pressemelding skal Publicus integreres med de forskjellige eksisterende redaksjonelle- og annonse-systemer hos de 13 avisene, herunder systemer fra Unisys, Atex, SII, DTI og Baseview. Kontrakten med New York Times omfatter dessuten utdanning, konsulent-tjenester , kundestøtte og vedlikehold av programvaren.

- Publicus-systemet vil støtte våre bestrebelser med å sentralisere website-produksjonen og system-management med samme hosting-leverandør, sier Bruce Kyse, vice president for nyheter og nye medier hos The New York Times Regional Newspaper Group i pressemeldingen.

- Ved å bruke samme content management-løsning på vår avis-webtjenester kan vi oppnå besparelser på omkostninger og samtidig oppnå bedre effektivitet i websiteproduksjon og -vedlikehold, sier han videre.

Til toppen