JUSS OG SAMFUNN

New York Times kutter på nettet

Den amerikanske storavisen New York Times har satset offensivt på nettet. Men nå kutter selskapet 17 prosent av stillingene i nettselskapet for å få positiv kontantstrøm til neste år.

Sigvald Sveinbjørnsson
8. jan. 2001 - 09:53
digitoday.noNews Corp.FoxThe New York Times Digital


Men selskapet benekter at det er ille ute med satsingen. - Vi har tilgang til en innholdsbase hvor ingen er over og ingen ved siden, samt at vi har et verdenskjent merkenavn. Dagens grep (oppsigelsene - red. anm.) vil styrke vår mulighet til å bli lønnsomme for fremtiden, sier en talsmann for selskapet.

Ifølge en rapport fra Internet Advertising Bureau falt annonsemarkedet på nettet fra andre kvartal i fjor til tredje kvartal samme år. I andre kvartal var omsetningen 2,12 milliarder dollar, 19,08 milliarder norske kroner, mens den i tredje kvartal var på 1,99 milliarder dollar, 17,91 milliarder norske kroner.

Dette var den første nedgangen i annonsemarkedet siden Internet Advertising Bureau begynte å undersøke markedet i 1996.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.