New York Times vil skape globalt avissamfunn

New York Times On The Web har en tilstrømning på 4.500 ikke-amerikanske brukere daglig og allerede passert én million brukere utenfor USA. Nå prøver kvalitetsavisen å kople brukerne til hverandre og linke dem både til journalister og ekstern ekspertise.

I fjor sommer bestemte New York Times seg for å åpne sin tjeneste for alle, inkludert ikke-amerikanere. Inntil juli hadde webutgaven, som ble sparket i gang i januar 1996, kun klart å samle 10.000 utenlandske betal-brukere.

Innenlands har tjenesten hele tiden være gratis forutsatt at man registrerer seg. Fram til juli i fjor hadde fire millioner amerikanere registrert seg.

Tre kvart år senere er tallet på utlendinger steget til over én million brukere.

Ifølge Reuters er tilstrømningen stadig enorm. I gjennomsnitt 4.500 internasjonale nettbrukere registrerer seg på tjenesten hver dag. Til sammen har tjenesten syv millioner brukere, og disse tilbringer i snitt 32 minutter i måneden på tjenesten.

Ifølge ZDNet er dette den lengste brukervarigheten noen nyhetstjeneste på web i USA har per i dag.

Nå satser den tradisjonsrike avisen på å oppdatere tjenesten mye oftere. Tallene viser nemlig at 60 prosent av alle brukerne ikke leser papirutgaven i det hele tatt.

I sin nye strategi har New York Times (NYT) investert i webmerkevaren TheStreet.com som publiserer finansnyheter og kommentarer til sine brukere. NYT har brukt 15 millioner dollar på tjenesten og inngått en allianse på innholdssiden.

Styreformannen i NYT, Arthur Sulzberger Jr., holdt et innlegg på konferansen @d:tech online mandag der han skisserte utformingen av en kunnskapsportal for godt utdannede mennesker. Sulzberger akter å få i gang en dialog mellom brukerne i mellom - i tillegg til interaktiv kommunikasjon mellom lesere og journalister pluss kilder som blir brukt i artiklene.

Han mener avisens oppgave er å foredle råmateriale til kunnskap.

- Ingen har tid til å komme seg gjennom gigabytene av ikke-analysert informasjon som i dag flyter rundt på Internett. Folk er på jakt etter innsikt, de ser etter analyser, de vil ha kunnskap. Vi tror dette er det største konkurransefortrinnet for New York Times og andre leverandører av nyheter og informasjon, sier Sulzberger ifølge ZDNet.

Til toppen