Nextel søker kreativitetsprisen

Telenor Nextel mener intranett-løsningen Nextra fortjener Rosings kreativitespris.

Nextra er Telenors standardiserte intranett-løsning. I motsetning til flere andre Rosing-kandidater har Nextra en statseid bedrift og et stort markedsførings- og salgsapparat i ryggen. Produktet er i første rekke beregnet på SMB, små og mellomstore bedrifter, og skal gjøre det enklere og billigere for bedriftene å komme på nett.

Forutsetningen er at bedriften har Internett-abonnementet hos Telenor Nextel. Brukeren når deretter Nextra gjennom en vanlig nettleser på PC-en.

Hensikten med Nextra er at kundene ikke skal behøve å ha en egen IT-avdeling i bedriften.

- Dette er en komplett, helhetlig løsning hvor kunnskapen ligger i nettet, sier Arne Cartrigde, informasjonsdirektør i Telenor Nextel til digi.no. - Typiske kunder vil være små bedrifter som ennå ikke er koblet opp mot Internett. Disse vil for eksempel bruke Nextra for å sende og motta e-post, sier Cartrigde.

Hittil har Nextra blitt solgt til ti-femten kunder. Salget startet i september og vil intensiveres i februar 1998. Kundene hittil er både små bedrifter og mindre avdelinger i større konserner. Det er for eksempel andre deler av Telenor-konsernet som brukt Nextra for å holde kontakten internasjonalt.

Nextra er foreløpig Unix-basert, men kommer for NT i løpet av første halvår 1998. Løsningen tilbys foreløpig ikke for installasjon på bedriftenes egne servere. Telenor Nextel har tidligere gitt signaler om at dette skal bli mulig.

Nextra gir brukerne tilgang til faks, teleks, e-post og meldingstjenester til personsøkere og GSM-telefoner. Bedriften kan administrere tilgangsrettighetene til intranettet, og kan selv lage web-sidene. Bedriftene kan også selv lage ekstranett for samarbeidende organisasjoner og partnere. En egen nyhetsagent kan lete opp nyheter på nettet, mens bedriften kan distribuere brosjyrer og annen informasjon via Nextra i stedet for å formidle dette på papir.

Nextra er laget slik at det er enkelt å få tilgang til eksterne tjenester hos Brønnøysundregistrene, NTB, Dun & Bradstreet samt telefonkatalogene fra Telenor Media, som det må betales for hver gang de brukes. Nyhetene fra digi.no distribueres gratis i intranettet.

Til toppen