NextGenTel-kunder forbannet over prisøkning

Truer med å forlate selskapet.

NextGenTel sendt i går ut et nyhetsbrev til selskapet kunder hvor det kunngjøres tre nyheter. Brevet innledes med at selskapets bredbåndskunder nå får fri tilgang til de drøyt 4300 WLAN-sonene som er tilknyttet HomeRun-tjenesten til TeliaSonera, NextGenTels moderselskap. Disse er fordelt på hoteller, flyplasser, kaféer, bensinstasjoner og campingplasser i Norden og Baltikum, men de aller fleste sonene finnes i Sverige.

Dette er selvfølgelig en god nyhet for dem som ofte har behov for slikt, i alle fall inntil man har lest nyhet nummer to i nyhetsbrevet.

På grunn av klimaendringer innfører NextGenTel nemlig en avgift for ruterleie på 19 kroner i måneden, fra og med 1. mars. Selskapet forteller at lynnedslag stadig vekk tar knekken på rutere hjemme hos kunder, og siden ruteren er en del av tjenesten, så erstatter NextGenTel den for kunden – til nå uten tilleggskostnader. Ifølge selskapet bytter det ut flere ti-tusener av rutere i året.

– Vi mener at ordningen med at vi eier ruteren, og således tar ansvaret for at den til enhver tid virker, er den aller beste ordningen for deg som kunde. For å kunne fortsette med denne gode ordningen også i fremtiden, innfører vi fra 1. mars en leiepris på ruteren på 19 kroner per måned, skriver selskapet i nyhetsbrevet.

Nå er ikke 19 kroner i måneden eller 228 kroner i året all verdens, men likevel nok til at det har kommet mange negative reaksjoner på NextGenTels Facebook-sider.

En del kunder truer nå med å si opp abonnementet på grunn av prisøkningen. Andre mener at NextGenTel ikke kan innføre vesentlige endringer uten at kunden har rett til å si opp avtalen. Det sistnevnte ser det ut til at selskapet har innsett, for i et svar til dette innlegget skriver NextGenTel at de av kundene som er innenfor bindingstid, er fristillt fra denne om de ønsker å si opp innen den 1. mars.

Enkelte kunder melder at de har fått et nytt og bedre tilbud fra NextGenTel når de har ringt for å si opp.

Digi.no har forsøkt å få kontakt med ledelsen i NextGenTel, men har så langt ikke lykkes. Saken vil bli oppdatert når vi har fått en kommentar.

Nyhetsbrevet inneholder også en tredje nyhet, nemlig at NextGenTel i begynnelsen av februar får på plass et telefonsystem på kundeservice som har tilbakeringfunksjon, slik at kundekonsulentene ringer kunden opp igjen dersom kunden ikke får kontakt med en konsulent med en gang. Dette skjer uten at kunden mister plassen sin i køen, lover NextGenTel.

Post- og teletilsynet står bak tjenesten Telepriser.no, hvor det er mulig å sammenligne blant annet prisen på bredbåndstjenester fra en rekke leverandører.

    Les også:

Til toppen