BEDRIFTSTEKNOLOGI

NextGenTel kupper Forfall-suksess på NRK

Samme uke som NRK publiserer en stor avtale med Telenor om å utvikle tjenester for bredbånd, er konkurrenten NextGenTel hovedleverandør av bredbåndstjenester til NRK-suksessen Forfall. Kristopher Schau dominerer som søppelhelt i alle mediekanaler denne uken.

7. nov. 2001 - 14:58
Kristopher SchauForfallNRK2
NRK





Anne HalvorsenNRK Futurum

Upunkt

FarmenTV 2RobinsonTV371 grader nordTVNorge





NextGenTel

- Vi har et samarbeid med NRK, der vi tar oss av streamingbiten. Dette er først og fremst et samarbeid hvor begge parter lærer av hverandre ved å gjennomføre en multimedia-aktivitet. En del av avtalen er at NextGenTel får eksponering på streamingen av Forfall. Utover det ønsker vi ikke å gå i detalj om avtalens innhold, sier Morten Brusletto, direktør i NextGenTel.


Bredbåndsleverandøren fanger i en nettannonse i Media Player internettbrukernes oppmerksomhet, parallelt med at brukerne ser på Kristopher Schaus abnorme påfunn.

Paradoksalt nok gjennomfører NextGenTel dette samarbeidet samme uken som konkurrenten Telenor og NRK starter et samarbeid for å utvikle tjenester og forretningsmodeller for bredbånd.

Sammen med Cisco har Telenor denne uken satt i gang samarbeidsprosjektet Full Service Network (FSN) hvor de skal etablere en integrert infrastruktur for telefoni, data og multimedietjenester i et IP-nettverk.

Gjennom prosjektet skal NRK kunne levere video-på-forespørsel, i første omgang nyheter og underholdning.

- Vi får tilgang til Redaksjon 21, Først og Sist med Fredrik Skavlan og muligheter for å indeksere Dagsrevyen, sier konserndirektør Berit Svendsen i Telenor.

Dermed er NRK også i gang med et liknende tilbud som hovedkonkurrenten TV 2 og TV 2 Interaktiv har tilbudt gjennom sin bredbåndsportal Frihet.tv2.no det siste året.

Verken NRKs Anne Halvorsen eller Telenors Berit Svendsen har imidlertid noe i mot konkurranse på området.

- Det er ikke noe problem med konkurrenter. Da skjerper man seg. Avtalen vår med NRK er absolutt ikke eksklusiv, sier Svendsen.

- Vi har avtaler både med Telenor og NetCom på mobilområdet. Vi har samme strategi når det gjelder bredbånd,sier Halvorsen.

- Det bør jo nesten være et krav fra det norske folk at vi må prøve ut og leke med flere distributører, mener NRK-sjefen.

Telenor-direktøren sier de ønsker flere innholdsleverandører utover NRK som kan fylle de brede båndene. I tillegg håper de på å få på plass skikkelige betalingsløsninger,slik at NRK får oppfylt sine ønsker om å ta betalt fra bredbåndsbrukerne.

- Vi satser på siste versjon av Microsofts Media Player til vår video-on-demand løsning. Det spennende er å se om brukerne vil velge PC-skjermen i stedet for TV-skjermen. Vi er trygge på at dette gir såpass sikkerhet at kundene kan betale for innholdet direkte til innholdsleverandører via et felles betalingssikkerhets- og dokumentasjonssystem. En slik forretningsmodell vil sikre innholdsleverandørene helt nye muligheter til å tjene penger på innhold, mener Svendsen.

NRKs Halvorsen presiserer at NRK ikke er så opptatt av økonomien i et prosjekt som Forfall. Likevel tar statskanalen fem kroner for hver tekstmelding som sendes når seerne/brukerne skal bestemme Dagens Dilemma, for eksempel om Schau skal doble romtemperaturen. Det er dessuten muligheter å bestille ringelyder og logoer på Forfall-sidene,.

Så helt uten inntekter blir NRK ikke etter Forfall-prosjektet, som allerede nå kan betegnes som en stor opptur for NRKs multimediesatsinger.


P.S.
En leser minner oss om at NRK faktisk var tidligst ute med reality-TV. Allerede i 1993, noen år etter at musikk-kanalen MTV hadde lansert sitt 'Real World'-konsept, lanserte NRK sin versjon i ungdomsprogrammet U. Det ble kalt "U: 8&1/2"
D.S.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.