NextGenTel kupper Forfall-suksess på NRK

Samme uke som NRK publiserer en stor avtale med Telenor om å utvikle tjenester for bredbånd, er konkurrenten NextGenTel hovedleverandør av bredbåndstjenester til NRK-suksessen Forfall. Kristopher Schau dominerer som søppelhelt i alle mediekanaler denne uken.

Uttrykket søppel-TV har fått en ny og mer bokstavelig dimensjon etter at Karate-helten Kristopher Schau dukket opp på NRK denne uken. I programmet ForfallNRK2 viser herr Schau noen av sine mest eksentriske sider, i et konsept som NRK betegner som et medisinsk eksperiment.

Schaus medisinske prosjekt, som avsluttes på fredag, går ut på å se hvor langt et menneske kan forfalle både fysisk og psykisk i løpet av én uke. Nisjekanalen NRK2 har hatt over 20 prosent markedsandel i en nisjekanal som ikke vanligvis genererer slike seertall.

På søndag var det 73.000 som så på TV-programmet som sendes rundt midnattstider. Og i går, tirsdag, toppet det seg med 97.000 seere.

- Ratingen er veldig bra, sett ut i fra at det går såpass seint og at vi prøver å nå en vanskelig målgruppe mellom 20 og 29 år, opplyser Anne Halvorsen, programsjef i NRK Futurum.

Men det er ikke bare på TV at NRK har en viss suksess. På Internett fører Forfall til et enormt løft for ungdomssatsingen Upunkt. Siden fredag har NRK hatt to millioner sidevisninger på Upunkt-sidene. Dette er en seksdobling sammenliknet med uka før, da Upunkt også satte personlig rekord på nett-trafikken.

Dermed er NRK i realiteten i gang med sitt første reality-TV konsept, noe som gjør at kringkasteren er sist ut i rekken av de fire store TV-kanalene når det gjelder virkelighetsbølgen. Halvorsen er imidlertid ikke helt enig i at Forfall faller naturlig inn i virkelighets-kategorien, på nivå med FarmenTV 2, RobinsonTV3 og 71 grader nordTVNorge.

- Det er første gang vi gjør et stort multimediekonsept hvor vi sender tungt via alle kanaler. Dette er en test av hvordan denne type konsepter kan gjennomføres i NRK., sier Halvorsen.

NRK sender Forfall både på TV, web (smalbånd og bredbånd), mobil (WAP og SMS) og radio (Petre). WAP-versjonen, hvor det er mulig å få oppdaterte logger av Schaus aktiviteter, er svært populær. Tamagotchi-konkurransen, hvor du kan starte ditt eget forfallsprosjekt, har vært blant de mest populære digitale tjenestene.

Det gjelder også for de levende PC-bildene fra Schaus tilholdssted på Karl Johan. Nettbrukerne er ekstremt aktive på å bruke Windows Media Player når de kopler seg på. Hvor mange som er koplet på kan verken NRK fortelle om eller bredbåndsleverandøren NextGenTel som har laget streamingløsningen for statskanalen. Uansett ser det tekniske ut til å fungere.

- Vi har et samarbeid med NRK, der vi tar oss av streamingbiten. Dette er først og fremst et samarbeid hvor begge parter lærer av hverandre ved å gjennomføre en multimedia-aktivitet. En del av avtalen er at NextGenTel får eksponering på streamingen av Forfall. Utover det ønsker vi ikke å gå i detalj om avtalens innhold, sier Morten Brusletto, direktør i NextGenTel.


Bredbåndsleverandøren fanger i en nettannonse i Media Player internettbrukernes oppmerksomhet, parallelt med at brukerne ser på Kristopher Schaus abnorme påfunn.

Paradoksalt nok gjennomfører NextGenTel dette samarbeidet samme uken som konkurrenten Telenor og NRK starter et samarbeid for å utvikle tjenester og forretningsmodeller for bredbånd.

Sammen med Cisco har Telenor denne uken satt i gang samarbeidsprosjektet Full Service Network (FSN) hvor de skal etablere en integrert infrastruktur for telefoni, data og multimedietjenester i et IP-nettverk.

Gjennom prosjektet skal NRK kunne levere video-på-forespørsel, i første omgang nyheter og underholdning.

- Vi får tilgang til Redaksjon 21, Først og Sist med Fredrik Skavlan og muligheter for å indeksere Dagsrevyen, sier konserndirektør Berit Svendsen i Telenor.

Dermed er NRK også i gang med et liknende tilbud som hovedkonkurrenten TV 2 og TV 2 Interaktiv har tilbudt gjennom sin bredbåndsportal Frihet.tv2.no det siste året.

Verken NRKs Anne Halvorsen eller Telenors Berit Svendsen har imidlertid noe i mot konkurranse på området.

- Det er ikke noe problem med konkurrenter. Da skjerper man seg. Avtalen vår med NRK er absolutt ikke eksklusiv, sier Svendsen.

- Vi har avtaler både med Telenor og NetCom på mobilområdet. Vi har samme strategi når det gjelder bredbånd,sier Halvorsen.

- Det bør jo nesten være et krav fra det norske folk at vi må prøve ut og leke med flere distributører, mener NRK-sjefen.

Telenor-direktøren sier de ønsker flere innholdsleverandører utover NRK som kan fylle de brede båndene. I tillegg håper de på å få på plass skikkelige betalingsløsninger,slik at NRK får oppfylt sine ønsker om å ta betalt fra bredbåndsbrukerne.

- Vi satser på siste versjon av Microsofts Media Player til vår video-on-demand løsning. Det spennende er å se om brukerne vil velge PC-skjermen i stedet for TV-skjermen. Vi er trygge på at dette gir såpass sikkerhet at kundene kan betale for innholdet direkte til innholdsleverandører via et felles betalingssikkerhets- og dokumentasjonssystem. En slik forretningsmodell vil sikre innholdsleverandørene helt nye muligheter til å tjene penger på innhold, mener Svendsen.

NRKs Halvorsen presiserer at NRK ikke er så opptatt av økonomien i et prosjekt som Forfall. Likevel tar statskanalen fem kroner for hver tekstmelding som sendes når seerne/brukerne skal bestemme Dagens Dilemma, for eksempel om Schau skal doble romtemperaturen. Det er dessuten muligheter å bestille ringelyder og logoer på Forfall-sidene,.

Så helt uten inntekter blir NRK ikke etter Forfall-prosjektet, som allerede nå kan betegnes som en stor opptur for NRKs multimediesatsinger.


P.S.
En leser minner oss om at NRK faktisk var tidligst ute med reality-TV. Allerede i 1993, noen år etter at musikk-kanalen MTV hadde lansert sitt 'Real World'-konsept, lanserte NRK sin versjon i ungdomsprogrammet U. Det ble kalt "U: 8&1/2"
D.S.

Til toppen