NextGenTel lanserer film over ADSL-linjer

NextGenTel er først ut i Norge og lar deg nå bestille og se på film over en ADSL-linje.

I utlandet har flere selskaper lansert lignende tilbud og nå starter NextGenTel, som tidligere lovet, opp med såkalt video-on-demand. Fungerer alt som det skal, kan du velge deg en film, få den overført og stoppe eller spole som du vil - dersom du er blant NextGenTels 25.000 kunder.

Les også

En slik mulighet har vært IT-, tele- og media-bransjens store drøm siden oppfinnelsen av ADSL tidlig på 90-tallet. For med kraftig kompresjon og sterke servere er det mulig å servere film i høy kvalitet over en ADSL-linje.


NextGenTel åpner sin tjeneste i dag med en bunke filmer fra SF Entertainment, en del av Bonnier. Filmene leveres i to kvaliteter - avhengig av kundens bredbåndstilknytning, enten den er 640 Kbit i sekundet eller 1 Mbit. Selskapet mener at det siste alternativet kan måle seg med det beste VHS-utstyret.

- Vi har fått til et samarbeid med det nordiske mediekonsernet Bonnier på innholdssiden. Det skal understrekes at dette kun er starten, og at det vil komme mange flere filmtitler utover høsten, sier Morten Brusletto i NextGenTel til digi.no.

Bonnier/SF distribuerer filmer for en rekke filmselskaper både i Norden og USA, noe som gir NextGenTel blant annet en rekke amerikanske actionfilmer som i dag står i videobutikkene.

Prisene NextGenTel har lagt seg på er hyggelige og foreløpig lavere enn det du betaler i videobutikken. Nyhetene koster 35 kroner og barnefilmer og klassikere koster 28 kroner. Når du da i tillegg slipper to turer til videobutikken, fristes nok mange av tilbudet. Regningen for filmen blir lagt til din ADSL-regning.

Les mer om video-on-demand

Men først må du løse en teknisk utfordring selv. I utgangspunktet får du bare avspilt filmen på PC-skjermen. Men mange moderne grafikkort har TV-utgang slik at du kan koble til TV-en. Trekking av kablene er likevel et lite hinder, men NextGenTel selger et system for trådløs overføring til 1400 kroner.


Undersøkelser NextGenTel har gjort blant sine egne kunder viser at én av tre bredbåndsbrukere har gjort jobben allerede - før et kommersielt tilbud er lansert her i Norge.

- Vi er ganske nøkterne på hvor mange nye kunder dette vil gi oss inntil vi ser hvordan dette slår.

Det store spørsmålet blir hvor ferske filmer NextGenTel klarer å få tak i og hvilke andre filmselskaper som er interessert. Hollywood har tidligere vernet dagens system der filmer lanseres på kino for så og sendes til videobutikkene, deretter til filmkanalene og til slutt reklame-basert gratis-TV. Men video-on-demand-selskaper i USA har klart å bryte seg inn i denne verdikjeden.

- Vi opplever at den internasjonale filmbransjen slipper filmer til video-on-demand når filmene slippes til videoforretninger. Vi for eksempel vil kunne tilby Lord of The Rings nummer to når den slippes til videobutikkene her i Norge neste høst, forteller Brusletto til digi.no.

NextGenTel starter med en premiere: Den norske filmen "Smilet i øyet" har premiere fredag 6. september på kino, men allerede onsdag 4. september kan NextGenTels 25 000 bredbåndsbrukere se filmen via en førpremiere sendt over video-on-demand.

Til toppen