Nextra knelte etter amerikansk spamming

Massive spamangrep fra USA har siden mandag ført til store problemer for Nextras e-postkunder. Selskapet fikk 45 e-post per sekund fra en e-postkonto helt til brukeren ble identifisert og stengt ute natt til torsdag.

Flere av Nextras e-postkunder som har vært i kontakt med digi.no forteller om mange timers nedetid for e-post de siste dagene.

I Nextra har en jobbet på høygir siden mandag, da selskapet ble utsatt for et omfattende spam-angrep fra en foreløpig ukjent e-postkonto i USA. Selskapet klarte natt til torsdag å identifisere kontoen, og hindrer nå mottak av flere e-post fra den amerikanske avsenderen.

Den ene avsenderen sendte 45 e-postmeldinger til Nextras servere hvert sekund, noe som gir 162.000 e-postmeldinger per time. Til sammenligning sender alle andre Nextrakunder mellom 18.000 og 20.000 e-postmeldinger per time. Den overveldende mengden nærmest kvelte Nextras servere.

Informasjonssjef i Nextra, Eirik Øiestad, sier til digi.no at all e-post til og fra kunder ikke er tapt, men at det fremdeles vil være stor treghet i systemet ettersom lagret e-post fra mandag til og med torsdag morgen nå skal sendes ut fortløpende.

Øiestad sier at Nextra ser svært alvorlig på spam-angrepet, men medgir at dette er en gråsone. - Det er ikke forbudt å sende e-post, men er det forbudt å sende 45 meldinger per sekund? Hva, og om Nextra vil foreta seg noe i denne saken, vil Øiestad ikke si noe om nå. - Det er vanskelig å verge seg mot noe slikt.

Han mener imidlertid at Nextra neppe er et bevisst offer for spammingen.

I tillegg til denne spammeren, kommer den ekstraordinære trafikken av e-post mellom USA og Norge de siste dagene, som ikke har gjort situasjnen spesielt mye bedre for verken Nextra eller selskapets kunder.

- Serveren vår går ikke ned, og vi taper ingen e-post. Systremet blir bare betydelig tregere, sier Øiestad.

Torsdag morgen like over klokken ni om morgenen meldte Nextra at problemene var løst.

Til toppen