Nextra selger seg helt ut av Tyskland

I 1999 og 2000 kjøpte daværende Internettsjef i Telenor, Morten Lundal (bildet), opp fire tyske Internett-selskap for å etablere Telenor som en stor tysk Internett-leverandør. Nå trekker Telenor seg ut og selger det hele til Tiscali for fem millioner euro, eller vel 40 millioner kroner.

Et hektisk forsøk på å etablere seg i det tyske ISP-markedet er over for Telenors del.

Mot slutten av 90-tallet la Telenor ASA om på sin internasjonale strategi og bestemte seg for også å bli en pan-europeisk internettaktør. For å nå målene kjøpte Telenor Nextel, senere Nextra opp flere selskap innenfor ISP-virksomheter i Europa i 1999 og 2000.

Ett av de markedene der Telenor via datterselskapet Nextra satset hardest var Tyskland. Mellom november 1999 og mars 2000 kjøpte Telenor opp fire tyske selskap som alle representerte ulike kundegrupper innenfor ISP-virksomhet. Dette ble grunnlaget for Nextra Deutschland.

Det startet i november 1999 da Telenor i samarbeid med Telia kjøpte den tyske internettleverandøren e.comp. Selskapet var da tre år gammelt med fokus på bedriftsmarkedet i Frankfurt-området. Måneden etter kjøpte Telenor også denne gangen i samarbeid med Telia den fem år gamle internettleverandøren Omnilink, som var en av de største Internettleverandørene mot bedriftsmarkedet i Rhein-Main området. Bare noen dager etterpå ble det klart at Telenor og Telia ikke skulle fusjonere likevel, og Telenor ble sittende tilbake som eneeier av de to tyske selskapene. Men dette stanset ikke investeringslysten.

Allerede i februar 2000 kjøpte Nextra Seicom, som leverte internettilknytninger til kunder i Stuttgart, også dette med fokus på bedrifter. Selskapet hadde vært i sving i sju år, og administrerende direktør i Nextra, Morten Lundal, kommenterte oppkjøpet i selskapets egen pressemelding ved å si at overtakelsen av Seicom ytterligere befester Nextras stilling i Tyskland.

Allerede måneden etter blir et fjerde selskap knyttet til Nextras Tysklandssatsing. Da kjøpes den fire år gamle internettleverandøren IVM. Selskapet holder til i Nordrhein-Westfalen, som er Tysklands største delstat målt i innbyggere. I tillegg har Telenor kjøpt ett lite internettselskap i Hamburg.

I ingen av oppkjøpene har Telenor opplyst hva selskapet betalte. I høst har Telenor skrevet ned verdiene i de europeiske internettinvesteringene med flere hundre millioner kroner.

Kommunikasjonsdirektør i Telenor Business Solutions der nå Nextra inngår, Arne Cartridge, bekrefter overfor digi.no at selskapet har tapt penger på virksomheten i Tyskland, men vil ikke si noe om hvor mye.

Cartridge sier at Tyskland var en viktig del av Nextras pan-europeiske strategi. Når strategien nå er lagt om var det derfor også naturlig å velge bort Tyskland.

- Vi kjøpte oss veldig rimelig inn, og har investert i å bygge opp virksomheten og integrere de fem selskapene vi kjøpte. Målsetningen for vår pan-europeiske satsing var å bli blant de tre-fem største Internettaktørene i hvert land. I Tyskland og Sveits så vi at dette var vanskelig å nå innen rimelig tid, og valgte derfor tidligere i høst å trekke oss ut. Nå har vi funnet en løsning for Tyskland og vi er nær en løsning i Sveits, der virksomheten er betydelig mindre.

Han sier også at på det tidspunktet selskapet gikk inn i Tyskland så var det viktig å nå et volum raskt. - I dag er det imidlertid lønnsomhet som gjelder.

Cartridge bekrefter at Telenor har diskutert salg med flere aktører. Tiscali Tyskland gav det beste tilbudet både med tanke på pris, samt det å ivareta interessene til både kunder og ansatte på en best mulig måte.

Til toppen