Nextra skal bli europeisk nettgigant

Internett er et av Telenors nye satsingsområder og via varemerket Nextra har selskapet ambisjoner om å bli en av de ledende europeiske aktørene som leverer nettløsninger til små og mellomstore bedrifter. Tjenester skal lanseres i flere nye land i år.

Leder for forretningsområdet Internett, Morten Lundal, sa på presentasjonen av Telenors 1999-resultat fredag at Telenor har et høyt ambisjonsnivå for sin europasatsing.

Han varslet at selskapet i løpet av kort tid vil kjøpe nye selskap for å styrke satsingen på Internett i Europa, og varslet også geografisk ekspansjon i løpet av kort tid.

- Vi tror at de tradisjonelle ISP-ene er borte i år 2002. Vi satser på en fremtidig kommunikasjonsleverandør innenfor IP til mindre europeiske bedrifter der konkurransen er mindre enn mot de største bedriftene, sa Lundal.

Han la til at selskapet har fire-fem konkurrenter i USA med tilnærmet like god dekning i Europa.

- Men vi skal bygge lokal kompetanse, og ikke supersentralisere slik den amerikanske filosofien er. Vi tar det beste fra de ulike virksomhetene og eksporterer dette til de andre selskapene rundt om i Europa. Vi vil bygge et europeisk brand rundt Nextra, og vi tror det er viktig å ta en posisjon i dette markedet nå, mens vi ligger relativt sett foran mange av våre konkurrenter i dette markedet, sa Lundal.
Les også:
Telenor Nextel bytter til Nextra
Å bytte bedriftsnavn og Internettadresse er dyrt
Nextra kjøper tyske Seicom
Gratis e-postkatalog fra Telenor
Nextra-sjefen opplyser at selskapet nå har vokst til 700 ansatte, og er representert i åtte land.


I Norden satser Nextra videre på portalsiden og som ISP. Lundal kommenterte SOL, og sa at halvparten av Telenor Nextels (nå Nextra) underskudd kom som en følge av kostnader som måtte dekkes i SOL.

- Derfor vil en gevinst derfra falle rett ned på bunnlinja, konstaterte Lundal fornøyd.

Til toppen