Nextra vil selge mer i distrikts-Norge

Telenor definerer distrikts-Norge til 250 kommuner. Det er i alle fall de kommunene som ikke får tilgang til bredbåndsaksess i første runde. Nextra tilbyr nå kommuner å fungere som distributører av selskapets bredbåndsnett.

Nextras nye produkt gjør at selskapet legger bredbåndsnettet ut til kommunen. Den enkelte kommune må betale for denne forbindelsen, men kan deretter selv legge ut et lokalt nett til etater, institusjoner og bedrifter og selv fakturere for dette.

På en Internett-sendt pressekonferanse tirsdag fortalte Nextra at tilbudet kommer fordi en del utkantkommuner har kritisert Telenor for å overse distriktene i sin bredbåndsutbygging.

I pakken som tilbys inkluderes også muligheter for å skaffe oppmerksomhet rundt bredbånd, der Nextra skal bidra til å øke interessen blant innbyggerne og næringslivet ved hjelp av sitt markedsapparat. Det er først etter en PR-kampanje at en kan antyde interessen for dette i en kommune. Da skal en også kunne forutsi noe om prisen for forbindelsen. Kommunen betaler for en linje inn til et knutepunkt og legger deretter selv et spredenett til bedrifter, private og institusjoner.


Blant Telenors konkurrenter på høyere hastigheter er NextGenTel og Catch Communications as. Sistnevnte leverer i dag SDSL-løsninger til bedrifter i 41 kommuner.
Til toppen