Passasjerer passerer under et London Underground-skilt ved Liverpool Street-stasjonen i London den 7. juni 2012. Det blir nok mer trangt om plassen når London 2012 starter den 27. juli. (Bilde: Simon Dawson/Bloomberg/Getty Images/All Over Press)

NFC for tregt for t-banen i London

Fremmadstormende mobilteknologi holder ikke mål.

Den trådløse og kortrekkende kommunikasjonsteknologien NFC (Near Field Communication) er i ferd med å bli utbredt i smartmobiler. I første omgang er det en del Android- og Symbian-baserte mobiler som støtter teknologien, men det ventes at også modeller basert på iOS og Windows Phone 8 vil leveres med NFC-støtte i løpet av året.

Blant de viktigste bruksområdene for NFC er kontaktløs betaling for varer og tjenester i betalingsterminaler, samt oppbevaring og validering av ulike typer billetter.

I forbindelse med årets olympiske sommerleker i London har det blitt investert mye i mobilteknologi for å kunne tilby bedre og mer effektive tjenester til blant annet alle tilskuerne. Dette gjelder også London Underground, t-banen i London, som er sentral i planene for transport av tilskuerne til de ulike arenaene.

Ifølge GigaOM er t-banensystemet blitt utstyrt med både WLAN-tilbud og forbedret 3G-kapasitet i forbindelse med OL. Men de opprinnelige planene om å kunne tilby mobil betaling via NFC innen OL, har måttet forkastes.

NFC-baserte transaksjoner skjer per i dag ikke raskt nok for London Underground.
NFC-baserte transaksjoner skjer per i dag ikke raskt nok for London Underground. Bilde: NFC Forum

– Vi har gjennomført tester av NFC både i 2008 og i 2010. Dessverre, under begge disse testene, har vil funnet ut at teknologien ikke er rask nok til kunne utføre transaksjoner på mindre enn 500 millisekunder, noe vi vil kreve, forteller Shashi Verma, direktør for kundeopplevelse hos Transport for London, til GigaOM.

– Bekymringene dreier seg kun om NFC-teknologien og ikke om EMV, sier Verma. EMV er selskapet som leverer systemet.

– Vi er ivrer etter ethvert framskritt bransjen måtte gjøre innen dette området, sier Verma.

Fra før støtter kollektivtrafikken i London de kontaktløse Oyster-kortene, som ved hjelp av en RFID-brikke kan identifisere passasjerene kontaktløst på drøyt 300 millisekunder.

    Les også:

Til toppen