For bare et par år siden var SMS-meldinger et fenomen, da tjenesten ble introdusert i Norge. Da var det helt gratis men Telenor Mobil og NetCom innså raskt at her var det business.
NetCom var først ute, men Telenor Mobil kom raskt etter. Og fra å ligge på null meldinger sommeren 1998, opplevde selskapet en eventyrlig vekst fram mot oktober, da selskapet i løpet av en uke distribuerte 10 millioner SMS-meldinger, før selskapet måtte stenge tjenesten noen uker for å oppgradere utstyret som senere skulle brukes for å fakturere SMS-meldingene. Nå to år etterpå sender selskapet det dobbelte i løpet av en uke.
Derfor er også styreleder i GSM-operatørenes forening, GSM Association, Jim Healy, svært optimistisk på hans medlemers vegne når han spår utviklingen i bruken av SMS-meldinger framover.
På 15 måneder har antallet SMS-meldinger sendt i verden økt fra 1 milliard til 9 milliarder fordelt på 340 millioner GSM-kunder som utgjør vel 60 prosent av verdens mobilmarked. Organisasjonen venter 160 millioner nye GSM-kunder i løpet av 2001, noe som også varsler sterk vekst i bruken av SMS:
I Storbritrannia ser en at kontantkortkunder sender SMS dobbelt så ofte som abonnementskunder, og antallet meldinger har vokst dramatisk fra 50 millioner i mai 1999 til 560 millioner i august i år.
Blant årsakene til SMS-veksten er nettopp introduksjonen av kontantkort som har åpnet GSM-markedet for nye kundegrupper, men også roaming som gjør at en kan sende SMS-meldinger til kunde i andre operatørers mobilnett er viktig.
Tyskland er det mest SMS-ede land med over en milliard av de ni milliarder augustmeldingene, mens GSM-operatører i Asia står for 3 milliarder meldinger, i hovedsak i Kina og Hong Kong, samt Fillippinene der SMS er gratis.