Nielsen Media kjøpes av hollender

Analyseselskapet Nielsen Media Research kjøpes av hollandske VNU for nærmere 21 milliarder kroner.

Det hollandske media- og informasjonsselskapet VNU kjøper amerikanske Nielsen Media Research for 2,7 milliarder kroner, eller rundt 21 milliarder norske kroner, skriver CNet News.com.

Det er planlagt børsintroduksjon for nettmåleverktøyet som Nielsen Media Research har i samarbeid med NetRatings, innen et år.

Markedet for nettmåleverktøy er stipulert til å nå 100 millioner dollar, eller rundt 780 millioner norske kroner innen 2003, fra skarve 19 millioner dollar i 1998 (148 millioner kroner), ifølge en undersøkelse fra Forrester Research.

VNU har regnet ut at Nielsen Media Research/NetRatings kan prises til omlag det samme som konkurrenten Media Metrix, som har en markedsverdi på nærmere 650 millioner dollar, eller rundt fem milliarder norske kroner.

Nielsen Media Research har kun 14 prosent av nettmålingsselskapet det eier sammen med NetRatings, men har planer om å bruke 70 millioner dollar, eller rundt 545 millioner kroner, på å kjøpe seg opp til en eierandel på 54 prosent. NetRatings skal i samme åndedrag selge rundt en fjerdedel av selskapet, sier styreformann i VNU USA, Jerry Hobbs til CNet News.com.

VNUs kjøp av Nielsen Media Research skjer ved kontant betaling, hvor hver aksje får en verdi på 37,75 dollar, eller rundt 294 kroner.

Nielsen Media Research har cirka 3300 ansatte og omsatte for i overkant av tre milliarder kroner i 1998.

Til toppen