Nielsen/NetRatings vil kjøpe Jupiter Media Metrix

Markedet for internettmålinger kan bli mer strømlinjeformet. Nielsen-NetRatings har nå lagt inn et bud på sin mye større konkurrent Jupiter Media Metrix.

For under halvannet år siden kjøpte analysebyrået Media Metrix konkurrenten Jupiter for aksjer til en verdi av 414 millioner dollar. (Les: Media Metrix fusjonerer med Jupiter). Dermed ble nettmålingsselskapet NetRatings en dverg i forhold.

Nå kjøper NetRatings opp Jupiter Media Metrix (som har fire ganger så stor omsetning og dobbelt så stor kundebase) med aksjer og kontanter for til sammen 71,2 millioner dollar, skriver Mercury News. Dermed blir NetRatings en suveren markedsleder på nettmålinger.

Svært mange av nettselskapene som var kunder hos Jupiter Media Metrix har gått konkurs, og Jupiter har slitt med sviktende inntekter og fallende aksjekurser. Torsdag endte kursen på 63 cent per aksje.

NetRatings, som er eid av det nederlandske selskapet Nielsen Media Research, har klart seg bedre gjennom nedgangstidene. NetRatings aksjekurs endte på 13,09 dollar ved børsens stengetid torsdag.

Sammenslåingen av de to nettmålingsselskapene kommer samtidig med diskusjonen om hvilke målemetoder som bør være standard for nettstedene. NetRatings og Jupiter Media Metrix bruker den samme metoden, der de måler brukeratferd ved hjelp av programvare som er installert på PC-er til frivillige brukere over hele verden. Det er å sammenligne med TV-Meter paneler som er installert hos et utvalg av TV-seere.

Måtene PC-panelene samler inn data på er imidlertid forskjellig. Det er grunn til å tro at man etter sammenslåingen vil få en felles målemetode for nettmålinger.

Netratings har dratt nytte av Nielsen-navnet for å markedsføre seg overfor mediekunder.

Mercury News skriver at Netratings i en annen handel samtidig betaler 16,4 millioner dollar i aksjer for å bli ene-eier av ACNielsen eRatings.com

Til toppen