Nielsen skal måle nettbruk

Nielsen Media Research, som internasjonalt dominerer måling av TV-titting, kommer med tilsvarende kommersielle tjenester for web-måling.

Selskapet jobber for tiden med uttesting av tjenesten som vil lanseres kommersielt i løpet av første kvartal 1998.

Konkurransen i web-målingsmarkedet tetner til. Media Metrix Inc/The PC Meter Co, som banet vei for uavhengig web-måling direkte fra datamaskinen, er allerede på plass, og to andre aktører - RelevantKnowledge Inc og Web21 - har nylig kommet inn på markedet, ifølge ZDNet.

Media Metrix/PC-Meter er internasjonalt den mest brukte leverandøren av nettstatistikker. Målingen foregår ved at en programvare blir installert på PC-ene til et utvalg nettbrukere. Det blir ført logg over brukernes bevegelser på Internett. Både Media Metrix´utvalgsmetoder og teknologi har tidligere vært gjenstand for kritikk.

I Norge har PC-metre så langt ikke fått innpass. Markeds- og Mediainstituttet (MMI), som sitter på Media Metrix rettigheter her hjemme, har til nå vurdert kostnadene for store for det norske markedet.

Analysetungvekteren Nielsens inntreden på det internasjonale markedet vil skjerpe konkurransen ytterligere og bidrar til å gi bransjen legitimitet.

- Hva denne konkurransen viser, er at dette er et viktig område, og at det er en levedyktig forretning, mener Jeff Levy, administrerende direktør i RelevantKnowledge, en av utfordrerne til Nielsen og Media Metrix.

Nielsen tester en metode både for utvelging av deltakere i undersøkelsen og for innsamling av data. Selskapet utvikler et system som vil måle PC-bruk både online og offline, muligens ved å bruke Internett til å levere data tilbake til Nielsen.

- Vi tester hva som fungerer og hva som ikke gjør det, sier Jack Loftus, talsmann i Nielsen til ZDnet.

Hittil har måling av nettbruk vært mer kunst enn vitenskap. Media Metrix' måling av relativ bruk av nettsteder var et viktig første skritt, og nå forsøker flere aktører å opparbeide statistikker med store nok utvalg til å kunne estimere den totale publikumsstørrelsen for gitte nettsteder.

Media Metrix kommer med en rekke nye tjenester utover høsten, deriblant en tjeneste som måler nettbruk i arbeidstiden.

Til toppen