Nielsen vil kjempe om dine brukerdata

Verdens største markedsundersøkelseskonsern, ACNielsen, lar slett ikke Media Metrix få lov til å monopolisere Europa alene; nå er det dannet et eget selskap som skal dekke resten av den ikke-amerikanske verden.

ACNielsen og nettmålingsselskapet NetRatings går sammen for å lansere det de kaller "den første globale tjeneste for å måle besøk, reklame og brukeraktivitet på Internett". De geografiske ambisjonene virker betydelig høyere enn det Media Metrix har annonsert med sin inntreden i Europa.

Det nye selskapet skal hete ACNielsen eRatings.com og vil dekke Asia, Sør- og Latin-Amerika, Midtøsten og Afrika og Australia i tillegg til Europa. De første målingene skal i gang allerede første kvartal neste år og introduksjonen vil først skje i Storbritannia, Irland, Australia, New Zealand og Singapore. Mot slutten av 2001 regner selskapet at mer enn 30 land (inkludert Norden) er dekket.

Media Metrix har på sin side annonsert at de er på vei inn i det lukrative europeiske markedet. Etter å ha etablert et europeisk selskap (Media Metrix Europe) i samarbeid med selskaper som GfK (Tyskland) og Ipsos (Frankrike) har blikket blitt rettet mot Norden.

Media Metrix har allerede en tilstedeværelse i Sverige etter fusjonen med RelevantKnowledge i fjor (gjennom lisenstaker Sifo) og prøver nå også å kartlegge interessen i Danmark og Norge.
Les saken her:
Media Metrix vil kartlegge nordmenns nettbruk

Konkurrentene vil begge være avhengige av å plassere webpaneler i form av en programvare ute hos brukerne. Det vil si at de trenger hjelp av et utvalg av nettbrukere som vil installere programvaren BannerTrack på sin egen PC.


NetRatings' teknologi skal gi bred informasjon om internettbrukerne og annonseaktivitet, inklusive antall, frekvens og varighet av besøk på spesifikke nettsteder. Dessuten mener de å kunne gi detaljerte data om eksponering av bannerannonser, brukerprofiler på alder, kjønn, utdannelse, yrke og liknende.

Til toppen