Man skulle tro at svært få hopper i det med begge beina når ukjente trengende ber om deres økonomiske hjelp per e-post. Men så er ikke tilfellet.
Britiske The Consumers Association mener at uærlige e-postmeldinger har kostet det britiske publikum 150 millioner pund de siste tre årene. Blant de mest kjente juksebrevene står nok den nigerianske varianten - hvor det bes om å få bruke mottakerens bankkonto - for en stor del av svindelen.
Les også:
- [26.11.2003] Pengeutpressere bruker tjenestenekt som våpen
- [19.03.2003] Du kan få fengselsstraff for å la deg lure av e-post
- [24.02.2003] Drepte på grunn av Nigeria-spam
- [19.02.2003] Underholdende svindel av Nigeria-spammer
Ifølge Internet Magazine svindles britene for omtrent 31.000 for hver utsendelse av brevet som angivelig kommer fra en nigeriansk bankmann. Samtidig mener selskapet Mirapoint at det kun koster 3 pund å sende e-post til én million mottakere.
- 60 prosent av svindel-e-posten kommer fra utsiden av EU, sier Satish Ramachandran, administrerende direktør i Mirapoint, til Internet Magazine.
- Det burde vært opprettet tjenestetilbydere finansiert av myndighetene eller EU for å håndtere problemet, mener han.