JUSS OG SAMFUNN

Nigeriansk svindelbrev big business

Det stadig mer irriterende, nigerianske ønsket om lån av bankkonti er trolig svært inntektsgivende for de som står bak.

Harald BrombachHarald BrombachNyhetsleder
18. mars 2003 - 08:03

Man skulle tro at svært få hopper i det med begge beina når ukjente trengende ber om deres økonomiske hjelp per e-post. Men så er ikke tilfellet.

Britiske The Consumers Association mener at uærlige e-postmeldinger har kostet det britiske publikum 150 millioner pund de siste tre årene. Blant de mest kjente juksebrevene står nok den nigerianske varianten - hvor det bes om å få bruke mottakerens bankkonto - for en stor del av svindelen.

    Les også:

Ifølge Internet Magazine svindles britene for omtrent 31.000 for hver utsendelse av brevet som angivelig kommer fra en nigeriansk bankmann. Samtidig mener selskapet Mirapoint at det kun koster 3 pund å sende e-post til én million mottakere.

- 60 prosent av svindel-e-posten kommer fra utsiden av EU, sier Satish Ramachandran, administrerende direktør i Mirapoint, til Internet Magazine.

- Det burde vært opprettet tjenestetilbydere finansiert av myndighetene eller EU for å håndtere problemet, mener han.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.