Nigeriansk svindelbrev big business

Det stadig mer irriterende, nigerianske ønsket om lån av bankkonti er trolig svært inntektsgivende for de som står bak.

Man skulle tro at svært få hopper i det med begge beina når ukjente trengende ber om deres økonomiske hjelp per e-post. Men så er ikke tilfellet.

Britiske The Consumers Association mener at uærlige e-postmeldinger har kostet det britiske publikum 150 millioner pund de siste tre årene. Blant de mest kjente juksebrevene står nok den nigerianske varianten - hvor det bes om å få bruke mottakerens bankkonto - for en stor del av svindelen.

    Les også:

Ifølge Internet Magazine svindles britene for omtrent 31.000 for hver utsendelse av brevet som angivelig kommer fra en nigeriansk bankmann. Samtidig mener selskapet Mirapoint at det kun koster 3 pund å sende e-post til én million mottakere.

- 60 prosent av svindel-e-posten kommer fra utsiden av EU, sier Satish Ramachandran, administrerende direktør i Mirapoint, til Internet Magazine.

- Det burde vært opprettet tjenestetilbydere finansiert av myndighetene eller EU for å håndtere problemet, mener han.

Til toppen