Nintendo er IT-bransjens pengemaskin

Nintendo Wii selger best, og selskapet tjener penger både på maskinen og på spillene.

IT-bransjen er en tøff bransje med mye konkurranse og raske omveltninger. De selskapene som lykkes, kan imidlertid tjene enorme pengesummer på kort tid.

Når det er snakk om regelrette seddelpresser i bransjen, er det to selskaper som klart skiller seg ut. Det er Microsoft og Google. De har en enorm fortjeneste på produktene og tjeneste de leverer, men de er allikevel ikke i nærheten av hva Nintendo presterer.

Nintendos 3.400 ansatte omsatte ifjor for 8,26 milliarder dollar. Det betyr at de hadde en omsetning på 2,5 millioner dollar per ansatt. Til sammenligning hadde Microsoft en omsetning på 624.000 dollar per ansatt, og Google hadde 994.000 dollar i omsetning per ansatt, ifølge Fortune.

Nintendo hadde et overskudd på hele 442.000 dollar per ansatt, mer enn dobbelt så mye som Microsofts ansatte som genererte 177.000 dollar i overskudd.

Det ble solgt 2,5 millioner Nintendo Wii-enheter i løpet av det første halvåret spillemaskinen var på markedet, og med det slår den Microsofts Xbox 360 og Sonys Playstation 3. I det amerikanske markedet selges det to Wii, for hver solgte Xbox og fire for hver solgte Playstation. I april solgte Nintendo 360.000 enheter, ifølge Fortune.

Nintendo har et luksusproblem. De klarer ikke å produsere nok, og det tar ofte bare noen timer fra butikkene får nye forsendinger av Nintendo Wii, til de er utsolgt. I USA er det ikke uvanlig å se skilt der det står utsolgt på stabelen der Nintendo Wii-boksene skulle stått, mens det ved siden av står et skilt med "5 prosents prisavslag" forran stabelen av Playstation 3.

Sony selger sin Playstation 3 for 600 dollar i det amerikanske markedet, og Microsoft selger sin Xbox for 400 dollar. Selv om det er markant mer enn de 250 dollarene som Nintendo tar for sin maskin, så bruker Sony og Microsoft milliardbeløp på å subsidere spillemaskinene. Det håper de på å tjene inn igjen på salget av spill.

Nintendo tjener også gode penger på å selge spill, og på lisensavgift fra tredjeparts spillutviklere, men de klarer også å tjene penger på selve spillemaskinen. Av de 250 dollarene som hver maskin koster, tjener Nintendo 50 dollar. Nintendo har satt seg som mål å selge 35 millioner enheter de nærmeste årene, så det blir raskt snakk om store summer.

Både Playstation 3 og Xbox 360 inneholder mye kraftigere maskinvare enn Nintendo Wii. Sony og Microsoft satset på å levere så avanserte spillemaskiner som mulig, mens Nintendo valgte en annen vei. De designet sin spillemaskin ut fra eksisterende komponenter og fokuserte isteden på å innovativ nytenkning for å lage god spillbarhet. Det resulterte i en trådløs spillkontroll som ligner mer på en fjernkontroll, og som har bevegelsessensorer.

Nintendos teknologiske veivalg har også en annen fordel. Det koster stadig mer å utvikle et spill. Ifølge Fortune koster det opptil 5 millioner et dollar å utvikle et spill for Nintendo Wii, mens den tilsvarende kostnaden for et Playstation 3-spill ligger på cirka 20 millioner dollar.

Det har ikke gått ubemerket hos tredjeparts utviklere av spill. De er avhengige av store volum for å tjene inn sine investeringer. når Nintendo Wii selger flest enheter og attpåtil er billigst å utvikle for, forventes det at stadig flere av spillselskapene vil prioritere å utvikle for Nintendo Wii. Foreløpig dominerer imidlertid Nintendos egne spill salgslistene.

Til toppen