Nintendo overrasker med billig spillmaskin

Prisen på Nintendo kommende spillmaskin med dobbel skjerm er klar. Den er overraskende lav.

Det er tydelig at Nintendo vil ta Sony litt på sengen når førstnevnte den 21. november slipper den håndholdte spillmaskinen Nintendo DS på markedet i USA. Prisen er satt til 150 dollar, noe som er omtrent halvparten av en prisen det er ventet Sony vil kreve for den kommende PSP-maskinen.

Kort tid etter Amerika-lanseringen, nærmere bestemt den 2. desember, vil DS lanseres i Japan. Datoen for lansering i Europa skal ikke være endelig bestemt, men det vil trolig skje i første kvartal av 2005.

En viktig suksessfaktor for en ny spillmaskin, er tilgangen på spilltitler. Selv om mer enn hundre selskaper planlegger å lansere spill for DS, er det foreløpig uklart hvor mange som vil være tilgjengelige når maskinen kommer på markedet. Dette har Nintendo likevel løst på en enkel måte. Alle spill for Game Boy Advance (GBA), vil også være kompatible med DS i én-brukermodus.

DS vil altså ha to porter for spillkort, et for GBA-spill og et for DS-spill. Nintendo oppgir at GBA-porten vil kunne benyttes for å utvide enheten med nye maskinvare.

Det har lenge vært kjent at DS skal være utstyrt med to skjermer. Begge skjermene er på tre tommer, med en oppløsning på 256 x 192 punkter og en fargedybde på 262 tusen farger. Den nederste skjermen skal i tillegg være trykkfølsom.

DS inneholder en nyutviklet grafikkmotor som skal gi bedre 3D-grafikk en det som var vanlig på Nintendo 64, med en oppdateringshastighet på 60 bilder i sekundet. 16 kanalers lyd skal også være inkludert. Det samme er en mikrofon som brukerne i framtiden kan bruke til å gi talekommandoer til spillene.

Enheten er ellers drevet av to prosessorer, en ARM9-prosessor og en ARM7-prosessor.

    Les også:

Den kommende spillmaskinen vil ha støtte for et 802.11-basert trådløst nettverk, men det er ikke oppgitt hvilken variant. I tillegg vil Nintendos proprietære kommunikasjonsprotokoll benyttes. Til sammen 16 spillere vil kunne spille mot hverandre over det lokale, trådløse nettverket, men knyttet til en sentral spillserver på Internett er det i teorien ingen grense for antallet deltakere i spill med støtte for dette.

Den trådløse funksjonaliteten skal også gjøre det mulig, hvis spillprodusentene tillater det, at flere kan spille mot hverandre selv om bare en har installert spillkortet.

DS vil ha et innebygd, oppladbart Litium-ion-batteri som skal kunne gi kontinuerlig spilletid på seks til ti timer. Enheten har strømbaringsfunksjonalitet i form av standbymodus og dvalemodus.

Til toppen