BEDRIFTSTEKNOLOGI

Nintendo viser hva de har i boksene

Nintendo satser på at innholdsrike og underholdende spill skal selge deres GameCube. Det må de, for grafikkmotoren klarer det ikke.

21. mai 2001 - 12:25

Spillemessen E3 Expo er den elektroniske underholdningsbransjens OK Corral, hvor spillprodusenter og konsollprodusenter går rundt og forsøker å plaffe hverandre ned - i overført betydning.

Både Sonys Playstation2 og Microsofts kommende Xbox har fått vid presentasjon på messen, og nå har Nintendo fortalt litt mer om sine planer, skriver ZD Net.

Det er tidligere blitt reist tvil om selskapets konkurransemuligheter, siden grafikken i spillene sannsynligvis ikke vil kunne måle seg med de som er laget for grafikkmonstrene Playstation2 og Xbox.

Nintendos strategisjef Satoro Iwata svarte med å kritisere bransjens fokus på grafikk heller enn underholdning, og antydet at imponator-effekten snart er oppbrukt i dette sjiktet.

- Det er ikke så mye mer utviklerne kan gjøre for å imponere spillerne sånn rent billedmessig. Det vanskeligste er å underholde, sa han på en pressekonferanse.

Nintendo satser på at spillfigurer som Mario, Pokemon-gjengen, Zelda og Donkey Kong skal sørge for å trekke spillerne til GameCube, i en verden der spillprodusentene prøver å få sine spill på flest mulige plattformer.

Til tross for spilltittelen "Super Smash Brothers" satser selskapet på "snille" spill - så til og med slåss-spillene er forholdsvis harmløse. Det ble vist video av Super Smash Brothers "Melee", som er andre utgave av spillet. Tegneserievolden ble møtt med stor jubel av de fremmøtte, skriver ZD Net.

GameCube lanseres i Japan i september, og kommer til USA den 5. november - tre dager før Microsofts Xbox. Sistnevnte lanseres i Norge i mars.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.
Tekjobb
Se flere jobber
En tjeneste fra