NMS danner nordisk nettgigant

Norske New Media Science (NMS), som nylig fusjonerte med Digital Hverdag, er ett av i alt fire nordiske Internett-selskaper som går sammen i det de hevder er Europas største Internett-allianse: Nordic NetPartners AB.

Det er fire av Nordens ledende nettselskaper som nå går sammen i aksjeselskapet Nordic NetPartners - et selskap som skal markedsføre og selge alliansens tjenester. Allerede i mai slo NMS og svenske Netsolutions sine pjalter sammen og nå kommer dansker og finner etter.

- På denne måten kan vi tilby våre kunder "one-stop-shopping" for hele Norden, noe som etterspørres stadig mer nå som prosjektene også blir større. Internett er i dag et verktøy for å samordne hele virksomheten for mange multinasjonale foretak og dermed en virksomhetskritisk funksjon som ikke kan spres på en mengde små aktører, sier toppsjefen i det nye selskapetog administrerende direktør i Netsolutions, Johan Wall.

Nordic NetPartners består av aktører som hver for seg har betydelige markedsposisjoner i sine respektive hjemland: Svenske Netsolutions, norske New Media Science, danske Networkers og finske Satama Interactive. Foruten Wall består ledelsen i Nordic NetPartners av Tim Frank Andersen (Networkers), Kim Weckström (Satama Interactive) og New Media Science-gründer Erling Maartmann-Moe.

- Vi arbeider allerede med flere internasjonale prosjekter, der alliansen gjør at vi kan betjene våre kunder bedre - det være seg geografisk så vel som kompetansemessig. Vi arbeider også med innsalg mot nordiske aktører, der alliansen allerede har gjort at vi kan delta i forhandlinger vi ellers ikke ville blitt invitert til, sier Maartmann-Moe.

I en felles pressemelding fra deltakerne i den nye nettalliansen går det fram at den til sammen vil omsette for omlag 250 millioner kroner i året. Alt i alt er det over 300 ansatte i de fire selskapene.

- Hver eneste uke møter vi utfordringer som denne alliansen kan løse. I denne bransjen konkurrerer vi med erfaring og kunnskap. Nå har vi samlet en kompetanse innen bedriftsutvikling og Internett-teknologi som gjør oss slagkraftige såvel lokalt som internasjonalt, uttaler Kim Weckström.

  • New Media Science har etter forrige ukes fusjon med Digital Hverdag i underkant av 80 ansatte og er med det Norges største Internett-selskap.
  • Networkers er Danmarks ledende nettselskap, sysselsetter 45 personer, og har betydelige kunder som Ikea, Lego, Tele Danmark og Libresse på skrytelista.
  • Svenske Netsolutions er vokst til 70 ansatte og har levert intra-, ekstra- og Internettløsninger til bl.a. Handelsbanken, GE-kapital Bank, Robur, STORA, Skanska og Auto-by-Tel.
  • Satama Interactive er med sine 95 personer Finlands største Internett-selskap. Bedriften ble etablert i 1997 gjennom en fusjon av en rekke selskaper som arbeidet med nye medier. Heller ikke her er det småtasser på kundelista: Nokia, Sonera, Talentum, S-Group, Unilever og Shell er blant dem som har benyttet seg av Satamas tjenester.
Til toppen