Veksten i antall brukere med tilknytning til Internett har eksplodert de to siste årene, og ikke alle brukere er like datakyndige. Nystartede Netthjelp AS ser forretning i servicemarkedet som følge av veksten på nettet.
Selskapet tilbyr seg å komme hjem til brukere og hjelpe dem med å koble hjemme-PC-en til nettet.
- Selv om aksessleverandørene har både installasjonsveiledning og telefonsupport, er det en rekke brukere som faller av, sier Daniel Liseth, daglig leder i Netthjelp AS.
- Mange lider av datavegring og en rekke brukere føler seg forvirret av all fagsjargongen i data- og nettverdenen.
Netthjelp AS skal tjene penger på å ta 750 kroner for en utrykning til en kunde. I tillegg kan brukerne få veiledning i bruk av Internett, noe som vil koste 250 kroner per halvtime. Selskapet har kontortid på ettermiddagen og utover kvelden slik at kundene kan få hjelp etter jobb. I første omgang har selskapet nedslagsfelt i Oslo-området.
Netthjelp skal hevde seg i konkurransen ved å spesialisere seg på Internett og drive med en slank om smidig operasjon. Målene er bekjedne: i første driftsår håper Liseth å omsette for én million kroner, noe som tilsvarer 1.333 utrykninger til 750 kroner stykket.