Noe bedre fra Telia

Konsernsjef i Telia, Marianne Nivert, leverte torsdag en kvartalsrapport som var noe bedre enn det som var ventet. Resultat etter finansielle poster endte på drøye 4 milliarder svenske kroner for året så langt, 15 prosent bedre enn i fjor, riktignok inkludert engangsposter på 1,4 milliarder kroner.

Telia solgte for 39,5 milliarder kroner de tre første kvartalene i år, opp 6 prosent. Blant de mer positive trekkene for selskapet er økt kundevekst på mobil som også øker mobilomsetningen med nærmere 38 prosent inkludert norske NetCom GSM.

På fasttelefoni merker Telia press ett år etter at fast forvalg ble innført i landet. Omsetningen synker med sju prosent de tre første kvartalene og 8 prosent i tredje kvartal alene. Både prisnedgang og lavere volum trekker ned for den tradisjonelle taletelefonien over fastnettet.

Omsetningen innenfor Internett øker imidlertid med 23 prosent, tross prisnedgang på fire prosent.

Resultat før avskrivninger, finanskostnader og skatt, EBITDA, endte på 9,3 milliarder kroner, 13 prosent ned sammenlignet med i fjor, men høyere enn analytikernes forventninger som i snitt lå på 9 milliarder kroner.

Telia har investert fire milliarder kroner i sin internasjonale carriervirksomhet, der selskapet er et av de største selskapene i Europa. Omsetningen økte med 27 prosent de ni første månedene.

- Det er svært tilfredsstillende at våre prioriterte områder viser en så kraftig salgsvekst, sier konsernsjef i Telia, Marianne Nivert.

- Vi har brutt den nedadgående trenden i tredje kvartal og øker omsetningen med 15 prosent. Antall mobilkunder i Norden økte med 1,5 millioner til 4,4 millioner (inkludert NetCom GSM. red. anm.) og omsetningen innenfor mobiltelefoni økte i tredje kvartal med 65 prosent, sier hun.

Til toppen