Stormen Dagmar er et av flere tilfeller de siste årene der kapasiteten i mobilnettet har vært vesentlig redusert. En ordning med prioritetsabonnementer skal sikre opptil 10 000 nøkkelpersoner forrang foran andre brukere. (Bilde: Image Source/All Over Press)

Noen får forrang i mobilnettet

Mobiloperatører må tilby prioritetsabonnement fra 30. juni.

I mars i år publiserte Post- og teletilsynet (PT) et forslag til forskrift om prioritet i mobilnettet. Nå er høringsrunden avsluttet, og forskriften er ferdig: Forskrift om prioritet i mobilnett (pdf, 4 sider).

– Formålet med prioritetsordningen er å gi brukere med ansvar for særlig samfunnsviktige oppgaver bedre tilgjengelighet i mobilnettene. Dette er viktig i krisesituasjoner, heter det i meldingen fra tilsynet.

Forskriften pålegger selskaper som selger abonnement på mobiltelefoni å tilby prioritetsabonnement fra 30. juli. Prioriterte brukere må være tilknyttet en virksomhet. Det skal etableres en godkjenningsordning for tildeling av prioritetsabonnement. Retningslinjer for å velge ut kvalifiserte brukere skal utarbeides av Direktoratet for samfunnsberedskap i samarbeid med PT. Myndighetene betaler: Det ble satt av 30 millioner kroner til formålet i revidert statsbudsjett for 2012. Ordningen skal gjelde for opptil 10 000 personer.

Forskriften definerer to typer fortrinn for prioritetsabonnement.

Den første går ut på at en prioritert samtale skal kunne bryte pågående samtaler hvis kapasiteten er sprengt i nettet der den prioriterte kunden har sitt abonnement. Den andre går ut på at en prioritert samtale skal gjennomføres via andre mobilnett i tilfeller der den prioriterte kunden er uten dekning i eget nett.

Prioriteringen har en viktig begrensning: Prioriterte bruker skal ikke kunne bryte pågående nødanrop.

Ifølge PT-direktør Torstein Olsen er prioritet i mobilnettet ett av flere tiltak PT setter i verk etter tilfeller med blant annet utfall og overbelastning i mobilnettene de siste årene.

Mobiloperatøren Netcom hilser forskriften velkommen, sier kommunikasjonsdirektør Øyvind Vederhus til digi.no.

– Tiltaket har vært ti år i emning, og det er et klart behov for å øke beredskapen.

Netcom er fornøyd med at det offentlige dekker utgiftene som kreves for å få ordningen på plass. Vederhus mener at det tekniske ikke vil by på problemer.

– Vi er beredt til å bidra. De konkrete løsningene vil avhenge av hvordan prioriteringen legges opp.

Vederhus legger til at Netcom er villig til å gjennomføre flere tiltak som kunne bidra til økt beredskap. Han nevner blant annet mulige ordninger der kommersielle nett kunne avlaste nødnettet, for eksempel ved å formidle datastrømmer.

– Vi snakker ikke om å erstatte nødnettet, men om å utvikle løsninger for å styrke den allmenne beredskapen, sier Vederhus.

Til toppen