Nok en gang Fellesdata-problemer

Nok en gang sliter banksentralen EDB Fellesdata med problemer. Kundene til 70 banker er igjen uten forbindelse.

Problemene hos EDB Fellesdata synes ikke å ta slutt. Siden i fjor høst, da halvparten av landets bankkunder var uten forbindelse i en uke, har sentralen vært rammet av problemer med jevne mellomrom. Som for to uker siden er det nettbanken til en gruppe på 70 små og mellomstore banker som i praksis er nede. - Nettbanken vår var oppe i dag morges, men så har det bare gått tregerer og tregere. For de fleste kunder har vi vært av luften i tre timer nå, forteller Christian Moxheim, ansvarlig for nettjenestene i Storebrand Bank.


Ifølge Moxheim har EDB Fellesdata foreløpig ikke funnet ut hvor feilen ligger.

- Fellesdata forteller at de leter, men man har fremdeles ikke funnet feilen, så når vi kan være tilbake i normal drift vet vi ikke. Dette er beklagelig, for det er ikke Storebrands feil, men kundene våre klager selvfølgelig til oss. Vi har opplevd en telefonstorm, forteller Moxheim.


Moxheim mener at man må forvente sporadisk og kort nedetid med nettbanker og andre IT-tjenester, men han vil ikke kommentere hvor fornøyd Storebrand er med EDB Fellesdata.

digi.no får forklaringen på hva som har skjedd fra EDB Fellesdata selv. Elisabeth Landsend ringer tilbake etter at hun er ferdig med et oppdateringsmøte.

- Det har ikke oppstått en feil - det er bare stor pågang etter påsken som gjør at mange brukere ikke kommer inn. Vi arbeider med å optimalisere programvaren nå og situasjonen er i ferd med å bedre seg. Alt skulle være i rute i morgen, forteller hun.

- Er det uvanlig at det er stor pågang etter en ferie, har dere spart litt for mye på maskinvare-investeringene og burde ikke programvaren vært optimalisert alllerede, spør digi.no.

- Vi skal nå i etterkant se på marginene på maskinene våre. Vi vet at pågangen er større etter en ferie, så kanskje vi skulle ha forutsett dette, medgir Landsend.

EDB-konsernsjef Bjørn Trondsen mener at dagen i dag er meget spesiell.
- Det er første dag i måneden og slutten på en ferie, så ekstra mange skal betale regninger. Vi har ikke optimalisert selve programvaren, det er køene vi justerer for å sikre at de som kommer inn får gjort seg ferdig, forteller Trondsen til digi.no.

Han vil ikke svare på EDB Fellesdata fremdeles har for mye nedetid sammenlignet med andre datasentraler, men understreker at alt handler om penger.
- Overdimensjonering av maskinpark koster mye penger og det samme gjelder fullskala-testing. Du kan ikke gjøre det på driftssystemene dine og å bygge opp et helt parrallelt system er for dyrt. Vi må estimerer og teste deler, noe som av og til gir brudd, sier han.

Til toppen