Nok en jobbsøktjeneste som er "Europas største"

"Velkommen til Jobpilot.no - Europas største kommersielle arbeidsmarked på Internett". Velkommen etter, Jobpilot.

Nylig entret nok en nettbasert jobbsøk-tjeneste, Jobpilot, det norske markedet. Tjenesten hevder, som de fleste andre liknende tjenester, å være størst i Europa.

- Størst på hva? Omsetning, stillingsannonser, CV-er eller sidevisninger?

- Stillingsannonser, sier Arne Wangberg i Jobpilot.

På Jobpilots sider står det nå at tjenesten for tiden publiserer 38.350 nasjonale og internasjonale ledige stillinger.

Det er ikke alltid like lett å være forbruker i dette virvaret. Jobbnett, Nettjobb, Jobline, Topjobs, StepStone (tidligere Jobshop) og FutureStep. Og nå altså; Jobpilot. Alle vil de være behjelpelige med rekruttering. De tilbyr stillingsannonser og CV-baser til og for attraktive arbeidssøkere. Først og fremst innen økonomi, salg, markedsføring og IT.

Jobpilot sier om seg selv at fordelene tjenesten kan gi arbeidsgiverne er "økt kvalitet på søkerne ved at annonsen offentliggjøres i et moderne medium, som igjen viser at søkerne klarer å omgås et moderne kommunikasjonsmedium". Budskapet er med andre ord at høyt kvalifiserte søkere til blant annet IT-stillinger benytter Internett til å orienterer seg om arbeidsmarkedet.

Administrerende direktør i den konkurrerende tjenesten Jobline, Bjørn Jarl, sier at Jobpilot og Topjobs er store på stillingsannonser. Han sier også at norske StepStone ligger et hestehode foran alle de andre jobbsøktjenestene i Norge.

- Det kommer til å bli en priskrig nå. Topjobs gir bort gratis stillingsanonser, det samme gjør Jobpilot i en kampanje-periode, forteller Jarl, som tror "ærligheten kommer etter hvert til å tvinge seg frem".

- Snart vil folk betale for antall klikk, eller unike lesere av stillingsannonser, mener han, og legger til at inntektene trolig vil havne rundt fire-fem kroner per person som faktisk leser annonsen.

Jarl tror at disse tjenestene må finne ut hva kundene skal betale per leser for å kunne konkurrere med trykte aviser på alvor.

- Bransjen er fortsatt et supplement til papiraviser, og vil fortsette å være det helt til vi kan bevise at vi faktisk leverer det antall lesere som trengs for å gjennomføre rekrutteringen. Når dette kan bevises kan vi begynne å ta annonser fra papiravisene.

Det viktigste for å overleve i denne bransjen er stor nok trafikk, tror Jarl, som selv er fornøyd med trafikkøkningen Jobline opplevde etter at de inngikk samarbeid med Nettavisen og Dagbladet.

- Tror du alle dagens nettbaserte jobbsøktjenester vil overleve i markedet?

- Nei. Det koster mye å være med i dette markedet når det gjelder annonser. Det ligger et stort potensial her, men man må ha ærlige tall hvis man skal vinne. I Norge ligger disse tjenestene to generasjoner foran markedet. Sverige og Tyskland ligger minst et år foran oss, mener Jarl.

Jobline.no har nå 44.000 unike brukere i uka (uoffisielle Gallup-tall). Jarl forteller at tallet er økende, og nå har tjenesten 13.500 brukere om dagen. Jobline kan også skilte med 20.000 CV-er og mellom 120 og 150 stillingsannonser (til omtrent 9000 kroner per stykk).

Administrerende direktør i StepStone, Karl Fredrik Agnalt, mener omsetning er den viktigste parameteren når det gjelder å måle hvilket av selskapene som er størst i Europa.

- Selv har vi 18 prosent av markedet på online-rekruttering i Europa. Vi er størst i Europa på omsetning. I Norge lå omsetningen i 1998 på 41 millioner kroner, sier Agnalt, som tror StepStone vil gå med overskudd i Norge til neste år.

StepStone har omtrent 350.000 brukere i måneden, 17.000 søkbare CV-er og 1.600 stillingsannonser (til omtrent 6.000 kroner per stykk).

- Markeder vokser sterkt. Det er plass til mange slike tjenester på kort sikt, men merkevarebygging er viktig for å overleve. Det er viktig å oppnå en god relasjon til brukere og kunder, sier han.

Til toppen