Nok en kuttrunde i Aftenposten

Schibsted melder i ettermiddag at det går mot en ny runde med kostnadsreduksjoner i Aftenposten.

Administrasjonssjef Mona Oldeide i Aftenposten Multimedia sier at det har vært et styremøte i morselskapet Aftenposten AS.

Hun sier det er for tidlig å si noe om dagens vedtak rammer det digitale datterselskapet.

Aftenposten har de siste årene initiert og gjennomført betydelige kostnadsreduksjoner i avisen for å møte stagnerende og fallende inntekter.

Innsparinger på 200 millioner kroner og sted mellom 130 og 150 årsverk forsvant fra avisen i forrige runde, som ble startet i fjor høst.

Konserndirektør Trond Berger i Schibsted opplyser til digi.no at man nå setter igang ytterligere tiltak utover de eksisterende programmene i Aftenposten for å møte annonseutviklingen.

"Utviklingen i første halvår i år, med et fall i annonseinntekter for avisen på 13 prosent og usikkerhet knyttet til annonseinntekter i årene fremover, medfører at Aftenposten har behov for på lang sikt å forbedre driftsresultatet", skriver morselskapet i en børsmelding.

- Aftenposten har besluttet å iverksette prosesser og ytterligere tiltak som vil styrke Aftenpostens produkt og resultatutvikling. Utviklingen innen annonsemarkedet har jo pågått en god stund. Mer detaljer om programmet vil komme i løpet av høsten.

Berger vil ikke spå noe om annonseutviklingen fremover og når han eventuelt tror det vil stoppe.

- Vi får vente til resultatpresentasjonen neste torsdag før vi sier noe mer om det, sier han.

Til toppen