Nok en markedsplass er konkurs

Nok en av de norske markedsplassene som ble startet under dotcom-bølgen er nå konkurs. Men styreformannen tror på oppstandelse.

Promoter.no var den eneste markesdsplassen for det såkalte Horeca-markedet, men det var likevel ikke nok. Selskapet gikk til skifteretten på fredag, skriver Finansavisen.

Markedsplasser som lot kunder og leverandører søke og by på varer og tjenester over Internett var et av de heteste tema under dotcom, men svært mange har siden dukket under.

Høsten 2000 telte digi.no opp 27 markedsplasser, men en opptelling for to uker siden avslørte at 11 hadde forsvunnet helt og 9 hadde blitt overtatt eller byttet navn. Nå blir dødslisten inntil videre utvidet til 12.

Les om markedsplassene:

Promoter startet som av en gruppe utbrytere under navnet X-link, en markedsplass som formidlet konsulenttjenester. Men etter hvert ble selskapet overtatt av sin partner Promotor som solgte selskapets løsningen for elektronisk samhandel og etter hvert sponsorpakker, salg av profilartikler (reklame-, gaveartikler) og arrangementer.


Senere valgte selskapet å satse på Horeca-markedet. Selskapet ble en innkjøpsløsning for hoteller, restauranter og catering-bransjen med 100 leverandører. I november oppnådde selskapet en omsetning på 62 millioner kroner og et nullresultat.

Men ifølge Finansavisen har selskapet brukt opp 50 millioner kroner.

- Vi klarte ikke å slepe på gammel gjeld som ble opparbeidet i 2000 og det gikk ikke rundt, forteller styreformann Odd Rustad Nilsen til digi.no. Dette skjedde til tross for at Radisson SAS, Rica og Gate Gourmet var største eiere. I dagens kapitalmarkedet var det rett og slett ikke mulig å få refinansiering, sier han.

Men Nilsen mener at null-resultatet i november og antall leverandører og brukere tilsier at det er stor sjanse for at markedsplassen overlever.

- Jeg tror løsningen vil bli drevet videre, men om det skjer gjennom et oppkjøp eller om ledelsen i selskapet blir eiere, får vi se på, sier Nilsen.

Til toppen