Nok en norsk markedsplass går i graven

Markedsplasser på Internett skulle revolusjonere verden. Nå er enda en norsk aktør gravlagt, men kan gjenoppstå.

I september 2000 gjennomførte digi.no en opptelling av norske Internett-baserte markedsplasser i Norge. dotcom-bølgen hadde brukket over i USA, men her i Norge telte digi.no opp hele 30 aktører. For markedsplassene var det endelige svaret på hvordan man skulle tjene penger på Internett.

Privatkundene hadde ikke flokket seg til Internett slik man trodde ville skje, men markedsplassene skulle få bedriftene til å kjøpe og selge det meste gjennom automatiske bud- og auksjonsprosesser. Men en voldsom overetablering og en bratt utforbakke for hele IKT-sektoren har feid som en nykvesset ljå gjennom bransjen.

En opptelling i november i fjor viste at mangel på inntekter, investorer og en konsolidering har redusert digi.nos liste fra september 2000 til at bare syv levde videre i sin originale form. 13 selskaper var gravlagt og syv andre hadde solgt seg seg til andre aktører eller lagt om til annen virksomhet.

    Les også:

Bare åtte aktører har i dag en nettside som viser at selskapet er i live og driver en markedsplass under sitt gamle navn. Nå er dessverre listen forkortet ytterligere:

MarineProvide er slått konkurs med en gjeld på nærmere 30 millioner kroner.

Selskapet hadde 11 ansatte spredd over kontorer i Oslo, London, Singapore og New York, skriver Dagens Næringsliv. Men med en omsetning på 100.000 kroner i måneden, sto ikke selskapet til å redde i det nåværende økonomiske klimaet.

En foreløpig oversikt fra konkursbestyrer Knut Ro viser at MarineProvides kontantreserver er på 4,7 millioner kroner, og to aktører har meldt sin interesse for å kjøpe konkursboet.

Til toppen