Nok et antipiratfremstøt fra Microsoft

Tirsdag til uka lanserer Microsoft en tilleggsprogramvare til Windows XP som skal gjøre det vanskeligere å piratkopiere operativsystemet. For å kunne installere programmet må brukeren taste inn en 25-siffers kode, og det kan ikke aktiveres uten først å bli godkjent over Internett.

Såkalt produktaktivering blir et stadig mer brukt piratvern fra softwareutviklernes side. Brukere av antivirusverktøy er allerede godt vant med at virusvernet jevnlig og automatisk oppdateres via sikre serverløsninger ute hos leverandøren, og etter hvert tas ulike varianter av teknikken i bruk på bred basis.

Microsoft er naturligvis intet unntak, og til uka planlegger programvaregiganten å lansere en ny versjon av Plus Digital Media Edition (DME) - en tilleggspakke til Windows XP som skal koste i underkant av 20 dollar. Microsoft laget en rekke utgaver av Plus til det gamle operativsystemet Windows 95, men i motsetning til tidligere versjoner er DME beskyttet av produktaktivering. Det vil si at brukeren må taste inn en 25-siffers unik produktkode for å kunne installere programmet som så må aktiveres over Internett.

- Plus Digital Media Edition er det første Microsoft-produktet som selges digitalt over nettet, svarer direktør Jonathan Usher i Microsofts Windows Digital Media-divisjon i en e-post til Cnet som har stilt spørsmål rundt Microsofts produktaktiveringsplaner.

- For å kunne tilby digital handel må vi benytte en teknikk som på enkleste måte lar brukerne foreta innkjøp og ta produktene i bruk, samtidig som vi beskytter oss mot piratvirksomhet, fortsetter han.

Microsoft har i lengre tid eksperimentert med ulike distribusjonsmetoder for sin programvare, og den nye Plus-versjonen vil gi brukerne muligheter til å utvide multimediaegenskapene i Windows XP, eksempelvis verktøy for å bygge opp historier ved hjelp av sine egne digitale bilder. Plus DME lanseres i forbindelse med den store forbrukerelektronikkmessa i Las Vegas, der Microsoft også vil lansere de endelige versjonene av Windows Movie Maker 2 og Windows Media Player 9 Series.

Det er ikke første gang Microsoft lanserer produkter med produktaktivering. Løsningen ble introdusert på bred basis da Office XP-pakken kom på markedet i mai 2001, og en noe mindre avansert utgave ble forsøkt tidligere i en service pack i Office 2000. Senere er teknologien lagt til i Windows XP, Visio 2002 og mange andre forretningsprogrampakker, men i konsumentmarkedet har Microsoft vært forsiktig med å ta den i bruk (tidligere Plus-versjoner krevde f.eks, ikke en registreringskode for installasjon).

Produktaktivering innebærer noe enkelt forklart at programvaren låses til datamaskinens maskinvarekonfigurasjon. Microsoft hevder overfor Cnet at selskapet ikke samler inn eller lagrer personlig informasjon om den enkelte bruker i denne prosessen, som i utgangspunktet kobler programvare-ID'en (25-sifferskoden) med din maskinvarekonfigurasjon i en informasjonsdatabase som utelukkende er satt opp for produktaktivering.

I teorien, ifølge programvareleverandørene som forsvarer bruk av metoden, vil dette gjøre det enklere for forbrukerne å reaktivere programvare dersom PC-ens harddisk f.eks. skulle bli reformatert.

Personvernaktivister ser derimot ikke med like blide øyne på metoden som de mener krenker deres personvernrettigheter.

Til toppen