Nok et Google-kjøp etterforskes

Frykt for vridd konkurranse ved kjøp av spesialist på søk etter flyreiser.

Google tok innersvingen på en rekke andre beilere da de tidlig i sommer kjøpte ITA, en leverandør av løsninger for å organisere og presentere informasjon om flyreiser, samt kjøp og salg av reiser, setereservasjon med mer. Etter avtalen skulle Google gi 700 millioner dollar for ITA.

ITA konkurrerer med blant annet Amadeus. Kundelisten omfatter på flyselskaper og nettsteder som tilbyr tjenester rundt søk og salg av flyreiser, blant dem Alitalia, Continental Airlines, Lot, USA Airways, Aeroplan, Microsoft Bing, Kayak og Orbitz.

USAs justisdepartement vedtok nylig å utvide sin første gransking av kjøpet.

Google har forsikret at de ikke akter selv å selge flybilletter, men at de tenker seg å selge annonser knyttet til søk etter reiser. Flere nettsteder som selger flybilletter, bruker programvare fra ITA. Flere av dem, blant dem Continental Airlines, Kayak og Orbitz, har sagt at forretningen deres ikke er avhengig av ITA, siden det finnes flere fullgode alternativer. På den andre siden frykter Kayak, i likhet med Microsoft, at det kan påvirke konkurranseforholdene negativt at Google kontrollerer ITA.

Et selskap som konkurrerer direkte med ITA om å levere søketeknologi til flyselskaper og reisenettsteder, Vayant Travel Technologies, sier kjøpet kan være gunstig dersom det fører til at ITAs teknologi blir lettere tilgjengelig, også til konkurrentene. Han mener det ikke foregår noen fornyelse innen reisetjenester på nett, og at søketjenestene gir brukerne for få muligheter. Som eksempel nevner han noen som skal reise fra New York til San Francisco, men som underveis trenger fem timer i Chicago for å delta på et møte. Han mener Google disponerer over så mye regnekraft at selskapet vil være i stand til å tilby slike søk, og generelt få opp farten på søk etter flyreiser.

Wall Street Journal har gått grundig til verks for å avdekke hva departementet egentlig frykter, ved å kartlegge hvilke spørsmål justisdepartementets stiller til selskapene som kan tenkes å bli påvirket av kjøpet.

Spørsmålene gjenspeiler primært frykten for at Google kan nekte potensielle nye konkurrenter tilgang til ITA. De gjenspeiler også frykt for hva Google vil gjøre med den nye tjenesten for reisesøk som de skal bygge med utgangspunkt i ITAs programvare.

I dag genererer reisesøk på Google betydelig trafikk til de aktørene i USAs reisebransje. Departementet spør om hvordan denne trafikken vil påvirkes av Googles kommende ITA-baserte tjeneste.

Google sier de har tillit til at myndighetene til slutt vil godkjenne kjøpet. Poenget for dem er å bygge opp en bedre tjeneste for reiserelaterte søk, der man for eksempel under ett kan søke fram løsninger for alle etapper i en reise, altså ikke bare flyturen, men også toget til sentrum og drosjen til hotellet.

    Les også:

Til toppen