Nokia anker krav om lang mobilgaranti

Forbrukertvistutvalget slår fast fem års garanti på mobiltelefoner, men Nokia sier nei og går til rettssak mot en enkeltkunde.

Mobiltelefoner selges ned til en krone, men det er et varig produkt og dekkes av norsk forbrukerlovgivning. Produsenter av mobiltelefoner er ansvarlige for feil på telefonene i fem år. Det slår nå Forbrukertvistutvalget fast.

Mange produsenter har hittil operert med en garantitid på ikke bare to, men ett år. Under denne garantiperioden forteller mange kunder de har fått avslått reklamasjoner fordi produsentene hevder at mobilene som sluttet å virke må ha vært utsatt for fuktighet.

Forbrukertvistutvalget er en rettskraftig instans som produsenter som Nokia, Sony Ericsson og Siemens må rette seg etter - med mindre de anker avgjørelsen. Og det kan digi.no røpe at Nokia har gjort.

Som en prøvesak har Nokia anket en sak mot en enkeltkunde som stammer helt tilbake til 1996. Oslo-mannen Jonny Yapp (42) kjøpte en liten og dyr Nokia 8810 (bildet til høyre) i 2000 som sluttet å virke.

- Jeg kjøpte en dyr og liten telefon. Jeg har fått tre erstatningstelefoner på rad fra Nokia. Telefonene har ikke falt i gulvet og Nokia har ikke skylt på fuktproblemer, telefonene har sluttet å virke. Jeg bruker fremdeles Nokia og telefonen jeg har nå har vært på verksted fire ganger, forteller Yapp til digi.no.

Yapp forteller at saken hans blir hovedoppslaget på NRK Forbrukerinspektørene i kveld.

Yapp er klar over at Nokia har anket saken hans.

- Det er utrolig at Nokia anker denne saken, dette må jo være dårlig PR for dem, mener Yapp.

Yapp forteller til digi.no at han studerer og driver ikke med noe yrke eller aktivitet som skulle utsette hans telefoner for noen spesielle aktiviteter.

- Presser ikke Nokia deg til å droppe kravet når de går til rettsak. Advokat er jo dyrt, spør digi.no, men får et nei.

- Jeg har ikke tenkt til å droppe saken. Jeg tror ikke jeg vil bruke så mye tid på forberedelser. Jeg har sluttet å være forbannet, men jeg vil ha tilbake pengene, sier Yapp til digi.no.

Utfallet av rettssaken vil gi en avgjørende tolkning av loven og skape presedens for alle mobiltelefonkunder og leverandørene i Norge. Et tap vil ramme særlig Nokia hardt, for selskapet dominert salget av billige ungdomstelefoner totalt i mange år i Norge.

digi.no tok kontakt med Nokia som skyver hva elektronikkbransjen i fellesskap har blitt enig om å mene foran seg.

- Vi kommenterer ikke spesifikke reklamationssaker. Nokia følger den bransjespraksis som EE-Bransjen har utarbeidet sammen med de største produsentene. Denne praksis mener at det den norske loven tilsier to års reklamasjonsfrist på mobiltelefoner, sier Håkan Blom, service og supportansvarlig i Skandinavia for Nokia.

Nokia står altså på sitt og hevder at loven tilsier to år, selv om Forbrukertvistutvalget altså har fastslått noe annet.

Til toppen