Nokia avvikler satsing på bedriftsteknologi

De selger seg ned innen bedrift, kjøper seg opp innen forbruker, og omdisponerer utviklere.

Mobilgiganten Nokia er i ferd med å legge om sin strategi for å konsentrere sin oppmerksomhet om forbrukermarkedet framfor bedriftsmarkedet.

Målet med omleggingen er ganske åpenbart: Selskapets aksjekurs – før raset det siste døgnet – er halvert siden årsskiftet. Selv om Nokia opprettholder sin markedsandel innen mobiltelefoner, grunnet framgang i Kina og andre land under rask utvikling, taper de terreng innen avanserte modeller.

Analytikerne stiller seg uforstående til omleggingen. De frykter at det kan være i utakt med den aktuelle utviklingen i verdensøkonomien å fjerne seg fra bedriftsmarkedet og en bredere satsing innen mobilitet.

Omleggingen uttrykker seg i oppkjøp av selskaper, salg av en enhet innen bedriftsteknologi, og en omdisponering av interne ressurser.

Nokia kunngjorde i går at de er i en «avansert fase av samtalene» med en «finansiell investor» om mulig salg av sin virksomhet innen IT-sikkerhetsutstyr for bedrifter. Den sannsynlige nye eieren har forpliktet seg til å videreføre avdelingens utvikling og vekst, og bevare alle arbeidsplassene, heter det. Nokia sier de vil gi flere detaljer når avtalen er endelig.

Samtidig er det kjent, gjennom mocoNews.net, at Nokia er i ferd med å kjøpe Oz Communications, en kanadisk leverandør av løsninger for sosiale nettjenester til mobilbrukere. Løsningene fra Oz brukes av flere operatører, blant dem Telenor, Verizon og Sprint, til å levere lynmeldinger og e-post fra Yahoo, MSN og AOL, samt tjenester som Flickr, MySpace og Facebook.

Nokias kjøp av Oz føyer seg inn i en rekke forbrukerrettede oppkjøp de siste par årene, som Loudeye, Twango, Plazes, Enpocket og Navteq.

I tillegg til salg og oppkjøp, skjer det også en intern omdisponering av ressurser i Nokia fra bedriftsmarkedet til forbrukermarkedet.

Nokia sier de vil avvikle sin satsing på programvare som lar bedrifter tilby e-post og andre tjenester til ansatte på farten. Kunder vil i stedet henvises til partnere som IBM, Microsoft og Cisco. Utviklerne bak Nokias løsninger på dette området, skal nå arbeide med tilsvarende tjenester beregnet på forbrukere, samt med musikk, spill, medier og såkalte «kontekstbaserte tjenester».

Selskapet viser til bedriftsmobilen E71 som eksempel på at partnerskap kan løse utfordringen med å selge avanserte mobiler i bedriftsmarkedet: Den leveres med Microsoft Exchange ActiveSync i stedet for en egenutviklet løsning fra Nokia.

Microsoft og Cisco bekrefter at de er beredt på å ta på seg oppgaven å sørge for at Nokia-mobiler kan følge med på utviklingen innen mobile tjenester for bedrifter.

Omleggingen vekker ikke den store begeistringen hos analytikere.

Svakere verdensøkonomi kan innebære at salget av avansert mobiltelefoner svekkes. Hvis Nokia samtidig holder fast ved at de ikke akter å delta i en priskrig på rimelige modeller, vil de tape markedsandeler i dette segmentet også.

Forventningen er derfor at Nokia igjen vil måtte kunngjøre at de revurderer sine salg- og resultatanslag nedover ved neste investortreff 4. desember.

Analytiker Andy Perkins i Société Générale beskriver overfor Wall Street Journal at Nokia virker «løsrevet», og at selskapet har overdrevne forventninger til hvordan markedet vil reagere.

    Les også:

Til toppen