Nokia har en kostnadsfordel i forhold til nærmeste konkurrent på mer enn 20 prosent. Det hevder selskapets finansdirektør, Rick Simonson overfor Wall Street Journal.
Simonson hevder fordelen skyldes faktorer som produksjon internt i selskapet, bruken av standardiserte komponenter og selskapets bruk av underleverandører. Han hevder også at selskapets strategi ikke kan kopieres i en håndvending
For billige telefoner med pris under 40 dollar bruker Nokia spesialiserte produsenter i India og Kina for å kutte produksjonskostnader, forteller han. Han mener dette gir gode besparelser, og at ytterligere besparelser vil oppnås gjennom bedre feilretting.
Det var likevel Motorola som nylig stakk av med kontrakten på å lage billigtelefoner til 30 dollar for en rekke utviklingsland. Disse telefonene skal selges i land som India, Bangladesh og Kina.
Vinnermodellen heter C113a, og er en enkel modell, med minst en sterk side. Den har svart-hvit-skjerm, noe man stort sett ellers har sluttet med, men den har svært god batterilevetid. Hele 450 minutter taletid og 330 timers standby skal den tåle.
Ved å vinne konkurransen får Motorola med seg ti mobiloperatører, som regner med å kjøpe inn seks millioner av denne modellen. Telenor er blant kundene.