Nokia blomstrer i eksplosiv marked

Tall fra Gartner tyder på en voldsom økning i mobilsalget, og Nokia øker igjen sin markedsandel.

Analyseselskapet Gartner har kunngjort sine tall for mobilsalget i tredje kvartal. Antall enheter økte med 26 prosent til over 167 millioner, i forhold til samme kvartal i fjor. Dette er mer enn ventet, og det største kvartalstallet hittil. Gartner mener at etablerte markeder som Vest-Europa og USA oppgraderer til nye telefoner, samtidig som markeder som Latin Amerika og Kina øker med flere millioner nye abonnenter hver måned.

Årsprognosen for det globale mobilsalget er på over 650 millioner enheter.

Tallene til Gartner er noenlunde i samsvar med dem fra Strategy Analytics som kom i slutten av oktober. Unntaket er fordelingen av markedsandeler på produsenter som Motorola og Samsung.

    Les også:

Gartners tall for tredje kvartal viser at den globale markedsleder Nokia er i ferd med å legge problemene bak seg. Med 51,7 millioner enheter er markedsandelen igjen over 30 prosent, mer nøyaktig 30,9. Det er likevel et godt stykke igjen til 34,2 prosent som var Nokias markedsandel i tredje kvartal i fjor.

I første kvartal 2004 raste Nokias markedsandel til 28,9 prosent, fra fjorårets 34,6 prosent. Årsaken ble hevdet å være manglende satsing på rimelige modeller. I andre kvartal tok selskapet seg inn og fikk andelen opp i 29,7 prosent.

Gartner mener det er priskuttene som får Nokia tilbake på sporet. Analytikerne advarer at det nå trengs nye modeller for å avverge et nytt tilbakeslag.

Bak Nokia greide koreanske Samsung å ta over andreplassen fra amerikanske Motorola, med andeler på henholdsvis 13,8 prosent og 13,4. I tredje kvartal i fjor hadde Motorola en andel på 14,7 prosent mot 11,2 for Samsung.

Samsung har svingt seg spesielt godt i Europa og i USA. Det amerikanske salget har nytt godt av et samarbeid med Verizon.

På de øvrige plassene er andelene slik: Siemens 7,6 prosent, LG 6,7 prosent, Sony Ericsson 6,4 prosent.

Til toppen