BEDRIFTSTEKNOLOGI

Nokia dobler i USA, Ericsson halveres

Nokias markedsandel på det amerikanske mobiltelefonmarkedet har nær doblet seg de tre første kvartalene i år, sammenliknet med markedsandelen for 1997. Det gjør Nokia til landets mest solgte - foran Ericsson som så langt har vært markedsleder.

Frode Eriksen
4. des. 1998 - 10:43

Tall fra Dataquest forteller at Nokia har en markedsandel på 40,3 prosent i USA, opp fra 19,8 prosent i 1997, mens Ericsson har falt fra 41,3 til 20,6 prosent.

Dataquest mener det spesielt er Nokias 6100 serie som har ført til suksessen i USA. Disse terminalene ble introdusert i mai, blant annet gjennom AT&T. 6100-serien består av terminaler som er lette og har batteri med lengre levetid enn konkurrentene i USA.

For første gang selges det nå ifølge Dataquest flere digitale terminaler i USA enn analoge. Veksten for digitale terminaler i de tre første kvartalene var på vel 170 prosent til 10,1 millioner enheter, sammenliknet med 7,9 millioner analoge mobiltelefoner.

Motorola er markedsleder i markedet for analoge terminaler, men har også økt andelene i det digitale markedet. Amerikanske Qualcomm har faktisk tapt andeler så langt i år.

I USA vokser mobilterminaler som går på TDMA-nett raskest og terminalveksten er raskere enn for mobilsystemene CDMA og GSM 1900.

TABELL: Digitale mobilterminaler - markedsandel i USA de første tre kvartalene 1998, ifølge Dataquest (des.'98)

Selskap Markedsandel i 1997 Markedsandel i 1998 (Q1-3)
Nokia 18,9 40,3
Ericsson 41,3 20,6
Motorola 6,3 11,5
Qualcomm 17,4 8,2
Sony 6,8 7,1
Samsung 7,6 6,2
LG 0 1,4
Andre 0,7 4,6

Les også dagens artikkel "Nokia regner med sterk vekst" (se peker i margen til høyre).

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.