Nokia drar fra - Ericsson stagnerer

I 2000 ble det solgt 423 millioner mobiltelefoner i verden, hvorav 126 millioner hadde Nokia-logoen på. Det finske selskapet styrket markedsandelen med 4,7 prosentpoeng mens de nærmeste konkurrentene Motorola og Ericsson taper.

Tendensen i det globale mobilmarkedet er at Nokia tar nye markedsandeler i et raskere tempo enn hva de to nærmeste konkurrentene Motorola og Ericsson taper. I 2000 vant Nokia 4,7 prosentpoeng, mens nummer to og tre tapte 2,8 prosentpoeng.

Mens Nokia klarte å selge 126 millioner mobiltelefoner i 2000, solgte Motorola 60 millioner og Ericsson 41 millioner.

Tendensen fra 1999 til 2000 styrket seg ytterligere i fjerde kvartal i fjor, da Nokia satt med en markedsandel på 33,9 prosent, ifølge Dataquest. Motorola og Ericsson lå på 12,7 og 8,7, eller betydelig lavere enn året sett under ett. Dette betyr at Nokia har styrket stillingen vesentlig mot slutten av fjoråret.

Tre mobilprodusenter ligger klare til å overta Ericssons tredjeplass i det globale mobilracet. Tyske Siemens ligger nærmest med en markedsandel på 6,5 prosent etter en vekst på 0,3 prosentpoeng. Selskapet klarte imidlertid ikke å vokse i fjerde kvartal, og veksten i selskapet er i dag svært avhengig av det europeiske markedet som viser tegn til stagnasjon.

Nummer fem og seks er japanske Matsushita som selger varer under merket Panasonic og koreanske Samsung med henholdsvis 5,2 og 5 prosent. Bare Samsung kunne vise til en styrket stilling etter år 2000.

Senioranalytiker hos Gartner Dataquest, Bryan Prohm sier han ikke blir overrasket om ett eller flere av de mestselgende selskapene forsvinner fra markedet i løpet av de neste par årene.

Mobilsalget i 2000, estimat i tusen.

Selskap Salg 2000 Markedsandel 2000 (%) Salg 1999 Markedsandel 1999 (%) Vekst (%)
Nokia 126,369 30.6 76,335 26.9 65.5
Motorola 60,094 14.6 47,818 16.9 25.7
Ericsson 41,467 10.0 29,785 10.5 39.2
Siemens 26,989 6.5 17,687 6.2 52.6
Panasonic 21,511 5.2 15,581 5.5 38.1
Samsung 20,639 5.0 12,982 4.6 59.0
Andre 115,662 28.0 83,393 29.4 38.7
Totalmarked 412,731 100.0 283,581 100.0 45.5

Kilde: Gartner Dataquest

Til toppen