Nokia er fremdeles størst

Verdens mest solgte mobiltelefonmerke er fortsatt Nokia med en markedsandel i tredje kvartal på 33,4 prosent til tross for en svak nedgang.

Ifølge Gartner Dataquest er stillingen blant de tre største uendret med Nokia på topp og deretter Motorola og Ericsson, med Siemens som nummer fire.

Mens Nokia faller fra en markedsandel ved årsskiftet på 33,9 prosent til 33,4 prosent i tredje kvartal øker den argeste konkurrenten. Motorola øker fra 12,7 til 15,7 prosentpoeng. Ericsson faller fra 8,7 i fjor til 8 prosent i tredje kvartal i år.

Nedgangen i salget endte på 10 prosent sammenlignet med samme kvartal i fjor. Med 94,4 millioner solgte mobilterminaler vil årets marked bli betydelig svakere enn den gamle prognosen fra Dataquest på 500 millioner solgte terminaler. Så ble dette skrudd ned til 450 millioner. Nå justeres prgnosen ytterligere ned til 400 millioner terminaler, men selv det skal godt gjøres. For å nå det må salget passere 120 millioner i fjerde kvartal.

Nokia styrket seg betydelig i første del av året, og nådde i første kvartal en global markedsandel på 35,2 prosent. Denne har siden falt til fordel for spesielt Motorola og Siemens, samt enkelte asiatiske produsenter.

Dataquest har tidligere meldt at minst 30 millioner lagerførte mobiltelefoner ved inngangen til året ville trekke ned årets salg.

I 2000 ble det solgt 423 millioner mobiltelefoner, nok en gang ifølge Dataquest.

Til toppen