Nokia forblir størst

Den finske mobilprodusenten Nokia økte sin markedsandel til 30,6 prosent i tredje kvartal på bekostning av både Motorola og Ericsson som kommer på de to neste plassene.

Det er samtidig første gangen Nokias markedsandel er over dobbelt så stor som nærmeste konkurrent, Motorola med 13,3 prosent, ifølge BBC som gjengir undersøkelsen. Ericsson ligger for første gang på lenge under 10 prosent, det vil si på 9,7 prosent.

Siemens er nummer fire og øker sterkt fra 5,5 til 8,6 prosent fra andre til tredje kvartal og passerte både Alcatel og Panasonic.

Samtidig sier markedssjef i Ericsson Mobile Communications, Jan Ahrenbring, til nyhetsbyrået Direkt at Ericsson regner med at selskapets markedsandel ikke vil forverres til fjerde kvartal.

Gartner Dataquest mener det er solgt 105 millioner mobiltelefoner per tredje kvartal, hvorav Ericsson skal ha solgt 10,2 millioner.

- Prognosen på antall solgte mobiltelefoner for Ericssons del er feil. Vi står fast ved det vi sa i rapporten for tredje kvartal i september, sier Ahrenbring.

Han mener markedsandelen ligger rundt 10-11 prosent, og at salget siden siste kvartalsrapport for tredje kvartal gjør at selskapet kan forsvare den posisjonen.

Til toppen