Nokia gir opp det japanske markedet

Mobilgiganten klarte ikke overbevise teknokåte japanere. Dermed dropper de et av verdens største markeder.

Nokia er verdens desidert største produsent av mobiltelefoner, og nyter en markedsandel på nesten 40 prosent.

Det er over det dobbelte av hva Samsung kan skilte med, som er neste produsent på listen.

Det finske teknologiselskapet dominerer fullstendig hvis man ser verdens markeder under ett, men det japanske markedet har vært en hard nøtt å knekke for dem.

Den ubestridte verdenseneren har godt under én prosents markedsandel i Japan, landet som representerer verdens fjerde største marked for mobiltelefoner.

Finnene kunngjør denne uken at de gir opp produksjonen av mobiltelefoner for mobiloperatørene NTT DoCoMo og Softbank Mobile, med unntak for luksusmodellen Vertu, ifølge nyhetsbyrået Reuters.

- Dagens økonomiske klima gjør at vi ikke lenger kan fortsette investeringene i Japan-spesifikke produkter, uttaler Nokia-sjefen Timo Ihamuotila.

Japan regnes av mobilselskapene for å være et svært modent marked. 109 millioner japanere har allerede har ifølge Reuters mobiltelefon, noe som utgjør rundt 85 prosent av befolkningen.

Også andre mobilprodusenter har slitt med å lykkes på det japanske markedet.

En stor andel av mobiltelefonene som benyttes i landet har allerede 3G-funksjoner, med støtte for funksjoner for blant annet TV-sendinger og elektronisk betaling.

Dersom man holder modeller fra det svensk-japanske samarbeidet Sony Ericsson utenom, har utenlandske aktører bare fem prosent av det japanske mobilmarkedet ifølge analyseselskapet IDC.

    Les også:

Til toppen