Nokia gir opp sine gamle regler

Nokia gir seg i kampen mot mobiloperatørene og lover helt nye typer mobiler.

Nokia tapte markedsandeler tidligere, blant annet fordi selskapet hadde bommet på markedstrendene. Nokia hadde lenge sagt nei til såkalte deksel-telefoner - telefoner med bretter opp med en skjerm i dekselet.

Nå lover Nokia å lansere en serie deksel-telefoner på andre siden av nyttår. Telefonene skal ligge i det midtre prisleie, nettopp der analytikere påpeker at Nokia bommet tidligere i år.

Selskapet som hittil har skydd deksel-telefoner som pesten, forteller nå at halvparten av telefonene kommer til å selge i løpet av 2005 vil være slike modeller.

Det er Nokias mobiltelefon-sjef Olli-Pekka Kallasvuo som røper lover dette på et investormøte i New York, skriver Wall Street Journal. Kallasvuo lover å gire opp og gjøre Nokia mer teknologisk agressive. Det er i dag andre aktører som lanserer nye teknologier først.

Nokia tror mobiltelefonmarkedet vil vokse mindre enn 10 prosent til neste år og tror de skal vokse litt raskere enn dette for å kapre markedsandeler.

Men det mest oppsiktsvekkende er kanskje hva Nokia lover av skreddersøm. Nokia har tidligere blånektet å lage telefoner på oppdrag fra mobiltelefon-operatører. Det skal stå Nokia-logo på våre telefoner og alle får de samme gode telefonene, har vært Nokias mantra.

Dette har vært en maktkamp mellom mobiloperatørene og Nokia innrømmer nå at de har tapt en viktig maktkamp. Som den største aktøren har Nokia lenge sagt nei, men nå er det slutt.

Aktører som Vodafone og andre store mobilselskaper skal få skreddersydde modeller som de kan være alene om. Sannsynligvis vil det ikke stå Nokia-logoer på alle disse telefonene.

En fjerdedel av alle de 40 telefonene Nokia skal lansere neste år vil være skreddersydd til individuelle mobiloperatører. Dette er en endring i vår strategi, forteller Kallasvuo i følge Wall Street Journal.

Nokia forteller også at en av tre telefoner vil være UMTS/3G-telefoner og en av tre vil ha en musikkspiller.

Til toppen